Abstract:
Мета роботи – дослідити на основі мистецтвознавчого аналізу метафізику поняття та образу спокуси в
малярстві канадсько-українського художника Василя Курилика на прикладі двох живописних серій – «Спокуси
сучасної людини в пустелі» (1975) та «Спокуси Спасителя в пустелі» (1977). Методологія. Для вирішення
поставлених завдань використано загальнонаукові й міждисциплінарні методи дослідження: аналіз, синтез,
формалізація та компаративний метод. За допомогою порівняльного методу ми вивели закономірності
виникнення задуму серій «Спокус», встановили певні подібності та відмінності образів шляхом парного
зіставлення. Наукова новизна. Уперше в контексті мистецтвознавчого дискурсу порушили питання дефініції
образу спокуси в малярстві Василя Курилика на прикладі конкретних серій. Висновки. У статті проаналізували
передумови створення, художньо-стилістичний характер і філософсько-релігійний зміст відповідних
живописних серій канадського мистця. Відтак, проаналізували метафізику образу та поняття спокуси як
пізнання і досвідовий принцип буття людини в глобалізаційному просторі, вивівши в малярстві мистця
найхарактерніші образи спокус модерної людини: наркотики, алкоголізм, аборти, порнографія, азартні ігри,
погана компанія тощо.
Description:
Purpose of the article. On the basis of art-historical analysis, we explore the metaphysics of the concept and
image of temptation in the paintings of the Canadian-Ukrainian artist William Kurelek through the example of two
scenic series "The temptation of a modern man in the desert" (1975) and "Temptation of Jesus in the desert" (1977). Methodology. General scientific and interdisciplinary research methods were used for solving the tasks: analysis,
synthesis, formalization and comparative method. With the help of the comparative method, we have outlined the
patterns of occurrence of the story of the series of temptations and established certain similarities and differences of
images of temptations through comparison of the two series. The Scientific novetly. For the first time in the context of
the art-study discourse of William Kurelek’s work, we raised the question of defining the image of the temptation in
Kurelek’s paintings through the example of specific series. Conclusions. The article analyzed the preconditions of
creation, the artistic-stylistic character and the philosophical and religious content of the respective paintings series of
the Canadian artist. We further investigated the metaphysics of the image and the concept of temptation as a cognition
and experiential principle of human existence in globalized space. This brings out in his paintings the most
characteristic images of temptations of a modern person: drugs, alcoholism, abortion, pornography, gambling, bad
company, etc.