Abstract:
Метою публікації є хронологізація творчого шляху Р. Захарова на київській сцені та вплив його балетмейстерської роботи на формування хореографічного репертуару театру. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного, історико-логічного методів, що дозволяє розкрити та піддати аналізу творчий доробок Ростислава Захарова, вплив його творчості на розвиток українського балетного театру першої половини ХХ століття. Наукова новизна роботи полягає у наданні нової оцінки творчому доробку відомого балетмейстера Ростислава Захарова (1907–1984), що створений ним продовж 1920–1950-х років (з перервами) на сцені Київського державного академічного театру опери та балету ім. Т. Шевченка. Висновки. На сцені Київської державної української опери (згодом Київського державного академічного театру опери та балету ім. Т. Шевченка) Ростислав Захаров цілеспрямовано впроваджував новаторські (реалістичні) принципи формування балетної вистави, серед яких: звернення до значимих літературних образів, підсилення ролі драматургії та режисури у балетних виставах, зміцнення засобів психологічної характеристики персонажів тощо.
Description:
The purpose of the article is to chronologize the creative way of R. Zakharov on the Kyiv stage and influence of his choreographer's work regarding the formation of the choreographic repertoire of a theater. The methodology of the research is to apply comparative, historical and logical methods, which allows to reveal and analyze the creative job of Rostislav Zakharov, the influence of his work on the development of the Ukrainian ballet theater during the first half of the twentieth century. The scientific novelty of the work is to provide a new assessment of the creative job of the famous choreographer Rostislav Zakharov (1907-1984), which he created during the 1920-1950s (with interruptions) on the stage of the T. Shevchenko Kyiv State Academic Opera and Ballet Theater. Conclusions. On the stage of the Kyiv State Ukrainian Opera (subsequently the Kyiv State Academic Opera and Ballet Theater named after T. Shevchenko), Rostislav Zakharov purposefully implemented the innovative (realistic) principles of the ballet performances, including: appealing to meaningful literary images, enhancing the role of drama and directing in ballet performances, strengthening the means of psychological characterization of characters, etc.