Abstract:
Мета статті – визначити тенденції та перспективи розвитку драматургії сценічної бальної хореографії у контексті сучасних світових соціомистецьких процесів. Методологія дослідження. Визначення особливостей розвитку драматургії сценічної бальної хореографії на сучасному етапі здійснено на основі синтезу різних методологічних підходів: культурологічного, який посприяв осмисленню процесу формування та розвитку сценічної бальної хореографії в історичній ретроспективі, виявленню взаємозв’язків та взаємовпливів світових соціомистецьких і соціокультурних змін у процесі еволюціонування теоретичних засад та практичних набутків драматичного напряму сценічної бальної хореографії; мистецтвознавчого, за допомогою якого було визначено лексичну, стильову та жанрову специфіку розвитку сценічного бального танцю, відповідно до тенденції розвитку драматургії сценічної бальної хореографії у контексті світових процесів та національних особливостей. Наукова новизна. Виявлено основні закономірності та тенденції розвитку драматургії сценічної бальної хореографії початку ХХІ ст.; визначено специфіку постановок сценічної бальної хореографії на сучасному етапі та пріоритетні напрямки діяльності хореографа-постановника; прогнозовано можливі перспективи розвитку драматургії сценічної бальної хореографії у контексті сучасних світових соціомистецьких процесів. Висновки. Перспективними тенденціями розвитку драматургії сценічної бальної хореографії ХХІ ст. є посилення ролі танцювальних драматургів у процесі створення матеріалу для танцю та руху (розвиток творчих стратегій, осмислення взаємозв’язку між підходами до композиційних можливостей, обґрунтування у процесі репетицій, урахування індивідуальних якостей танцюристів та здатність відчувати засоби сприйняття); залучення до динамічного постановочного процесу митців різних дисциплін та співпраця з танцювальними драматургами, задля отримання унікальної суміші художніх бачень у сценічній бальній хореографії; тенденція до використання танцювальної драматургії у галузі хореографічної освіти та професійній діяльності танцюристів, як засіб розширення хореографічної перспективи. Пріоритетним у діяльності хореографа-постановника на сучасному етапі визначено поєднання естетичного досвіду з критичним аналізом, цілеспрямоване та активне спостереження за навколишнім середовищем, задля того, аби переступити межі уявлення відомих образів та формувати нові погляди і перспективи.
Description:
The purpose of the article is to identify trends and prospects for the development of dramatic art of stage ball choreography in the context of modern world processes of social art. Methodology. Features of dramatic development of stage ballroom choreography at the present stage are based on the synthesis of various methodological approaches: cultural, which helped understanding the process of forming and developing stage ballroom choreography in historical retrospective, identifying interconnections and mutual influence of world sociocultural changes in the process of evolving the theoretical foundations and practical achievements of dramatic directions of stage ball choreography; art critic, with the help of which the lexical, stylistic and genre specificity of the development of stage ballroom dance was determined, in accordance with the trend of dramatic stage ballroom choreography in the context of world processes and national characteristics. Scientific novelty. The main regularities and trends in the development of dramatic art of stage ballet choreography of the early 21st century are revealed; The specifics of the stage ballroom choreography at the current stage and the priority directions of the choreographer’s director were determined; possible prospects for the development of dramatic stage ballet choreography in the context of the modern world processes of social art are predicted. Conclusions. The promising trends in the dramatic development of stage ballet choreography of the 21st century is the strengthening of the role of dance dramatists in the process of creating material for dance and movement (developing creative strategies, understanding the relationship between approaches to compositional possibilities, substantiating the process of rehearsing, taking into account the individual qualities of dancers and the ability to feel means of perception) ; attraction to the dynamic staging process of artists of different disciplines and cooperation with dance playwrights, to obtain a unique blend of artistic visions in the stage ballroom choreography; the tendency to use dance drama in the field of choreographic education and the professional activities of dancers as a means of broadening the choreographic perspective. The combination of aesthetic experience with critical analysis, purposeful and active observation of the environment, in order to transcend the limits of the representation of well-known images and form new views and perspectives, are identified as a priority in the choreographer’s work at the present stage.