Короткий опис(реферат):
Мета роботи – визначити особливості характеру стилетворчих ініціатив у фортепіанній творчості закарпатських композиторів др. пол. ХХ ст. як такого культуротворчого явища, що має стосунок до Інтенціонального періоду історії музики. Методологія дослідження має основою новітні аналітичні підходи до вивчення глибинної структури музичного тексту засобом семантичного та герменевтичного дискур-аналізу, що як аналітична методика сформувався на тлі понятійно-смислової корекції фундаментальних питань сучасного музикознавства та удосконалення його категоріального апарату; у тому числі – категорії «національного», сучасний понятійний вміст якої передбачає передусім алгоритми етнонаціональної ідентифікації у системі «тотожності різних» (світова художня культура). Наукова новизна полягає у виведених на прикладах фортепіанної творчості закарпатських композиторів періоду др. пол. ХХ ст. особливостях становлення та розвитку закарпатської композиторської школи: це інтенції щодо одномоментного поєднання завдань на предмет опанування академічними технологіями музичного мислення та апробації новітніх (інноваційних) принципів стилеутворення. Висновки. З’ясовано, що становлення і розвиток закарпатської композиторської школи припадає на так званий Інтенціональний період історії музичної культури з його екстенсивним характером стилетворчих ініціатив (стилізації, ідеалізації, алюзійний розвиток стилю тощо). Причому, слід очевидних зрушень у стильовій парадигмі щодо національного дискурсу стилеутворення виявляється тісно пов’язаним із стильовими ремісценціями, оскільки суто національний вектор стилеутворення прагне «дорівнятися» до макроіндивідуаційних процесів резонування у так званій історичній множині стильових систем.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to determine the peculiarities of the stylistic devices nature in piano art of the Transcarpathian composers of the second half of the XX century as a culturally developing phenomenon related to the intentional period in the history of music. The methodology of the research is based on the latest analytical approaches to the study of the deep structure of the musical text by means of semantic and hermeneutic discourse analysis. As an analytical technique, it has been formed on the background of conceptual and semantic updating of the fundamental issues of the modern music study and the improvement of its categorical apparatus. The modern conceptual content of the category of "national" provides, first of all, algorithms of ethnonational identification in the system of "identity of different" (world art culture). The scientific novelty of the paper is provided in the peculiarities of the formation and development of the Transcarpathian composer's school piano art of the second half of the XX century. It is a means of a simultaneous combination of the tasks for mastering academic technologies of musical thinking and approbation of the latest (innovative) principles of stylization. Conclusions. It has been revealed that the formation and the development of the Transcarpathian composer’s school concur on the so-called intentional period of the musical culture history along with its extensive character of style-creating devices (stylization, idealization, allusive style development, etc.). Moreover, the obvious changes in the style paradigm concerning the national discourse of stylistics are closely linked to stylistic remixes, since the purely national style of stylization tends to "matching" the macro individualization resonating processes in the so-called historical set of stylistic systems.