Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Моторна, Тетяна Федорівна | uk_UA |
dc.date.accessioned | 2022-02-15T13:35:19Z | |
dc.date.available | 2022-02-15T13:35:19Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Моторна Т. Ф. Ідеї містеріальності у музичній культурі XX століття (на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана) : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 26.00.01 "Теорія та історія культури" / Тетяна Федорівна Моторна ; Нац. акад. кер. кадр. культури і мистецтв. К., 2021. 20 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3993 | |
dc.description | Науковим завданням дисертації є мистецтвознавча характеристика ідей містеріальності як складного художнього феномена культурного простору ХХ століття на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана, а також узагальнення уявлень щодо специфічно культурологічного тлумачення мистецьких надбань найвизначніших авторів культури XX століття в їх принциповому заглибленні у релігійно-філософські засади творчого мислення і свідомого спрямування до літургійно-музичного виявлення. Мета дослідження - виявити закономірності втілення містеріальності у фортепіанних творах Олів’є Мессіана. Відповідно до мети дослідження передбачено вирішення наступних завдань: - узагальнити наукові уявлення про містерію, наявні в різних сферах гуманітарного знання, в тому числі в мистецтвознавстві; - визначити найбільш яскраві риси містеріальності, похідні від середньовічного театру та актуалізовані у творах авторів XIX-XX ст.; - окреслити принципи позараціоналістичної духовної традиції як потужного пласта світової культури у європейському ареалі, започаткованого містеріями античності, поглибленого пошуками ранньохристиянських мислителів; - простежити за феноменом духовно-містичного досвіду в традиціях середньовічного християнства для виявлення специфіки безпосереднього світоосягнення як цілісного переживання єдності людини і світу; - позначити символічні образи переживання людського буття, зображені в скрябінівських проявах містеріальності, співзвучних традиціям французької музики - з уточненням сакральності образів птахів у фортепіанних творах О. Мессіана в співвіднесеності з «політними образами» в О. Скрябіна; - окреслити пошуки шляхів духовного вдосконалення світу через виявлені жанрово-фактурні показники та клавірні прийоми виразності у спадщині О. Мессіана, сприйняті від О. Скрябіна - через аналіз фортепіанної участі в «Квартеті на кінець часу» та інших творах; - простежити за наближенням до сакральності в О. Мессіана в співвідношенні з містеріальними установками скрябінізму - на матеріалах «8 Прелюдій», «Двадцять поглядів на немовля Ісуса», «Маленькі ескізи птахів» та ін. | uk_UA |
dc.description.abstract | Соціальні катаклізми XX століття стали причиною зростання інтересу до релігійних вчень, розвитку релігійної філософії в річищі різних християнських конфесій. Це актуалізувало процеси містерізації культури XX століття. Виявом цього стало формування нової містерії, що відбулося всупереч наростаючому протягом століття потужному натиску науки, науково-технічної революції з їх атеїстичними тяжіннями світоглядних установлень. Разом з тим, поширення містеріальних ідей пов’язано з неокласицистськими та необарочними тенденціями в музичній культурі XX століття, з її схилянням до діалогу культур, прагненням до відтворення множинних виявлень жанрів. Освоєння наукових уявлень про містерію відбувається в різних сферах гуманітарного знання, в тому числі та в мистецтвознавстві, що дозволило виявити цілий ряд складових містеріальності. Її визначає сукупність рис, що об'єднують два найбільш відомі історико-культурні типи містерії: язичницькі священнодійства, поширені у народів Стародавнього Сходу та Стародавньої Г реції, а також жанр західноєвропейського релігійного театру Середньовіччя та Відродження. До них відносяться архетипічні ідеї й засоби втілення, властиві обом різновидам містерії. Визначним є лідерство О. Мессіана в музичні культурі XX століття, а також глибинний вплив методу його мислення на подальші покоління митців, в тому числі, й сучасних. Відповідно, складається необхідність глибокого наукового осмислення ґенези новаційності О. Мессіана в фортепіанній творчості у зв’язку з проявами містеріального комплексу. Тема дослідження розглядається в аспекті проєкції на твори О. Мессіана творчості О. Скрябіна, зокрема йдеться про прояви скрябінівського тла мислення у творах «Турангаліли» і «Святого Франциска Ассизького». Цей зріз співвідношень творчих позицій О. Скрябіна та О. Мессіана визначив Г. Еймерт, заявивши, що «коріння світового авангарду в Росії», а ім'я їм - О. Скрябін. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв | uk_UA |
dc.subject | містеріальність | uk_UA |
dc.subject | містерія | uk_UA |
dc.subject | О. Мессіан | uk_UA |
dc.subject | стиль культури | uk_UA |
dc.subject | стиль в музиці | uk_UA |
dc.subject | жанрові типології | uk_UA |
dc.title | ІДЕЇ МІСТЕРІАЛЬНОСТІ У МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ХХ СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ФОРТЕПІАННОЇ ТВОРЧОСТІ ОЛІВ’Є МЕССІАНА) | uk_UA |
dc.title.alternative | Ideas of mysteriality in the musical culture of the XX century (on the example of the piano work of Olivier Messiaen) | en |
dc.type | Other | en |