Короткий опис(реферат):
Метою роботи є осмислення хронотопу української народної художньої культури як діалектичної єдності традиційних та інноваційних моделей буття у просторі й часі та концептуалізація українського дитячого фольклору (загадок) у контексті культурологічного знання як невід’ємної складової морфології і типології
національної народної художньої культури у хронотопі ХХІ століття. Методологія дослідження полягає у застосуванні компаративного та конкретно-історичного методів для концептуалізації українського дитячого фольклору в контексті національної народної художньої культури, використанні формального методу, а також методу герменевтичної інтерпретації для аналізу концепту «дитячий фольклор» та його функцій у хронотопі сьогодення. Наукова новизна полягає в актуалізації та концептуалізації в контексті культурологічного знання українського фольклору, у тому числі дитячого (загадок), як комплексного феномену та невід’ємної складової морфології і типології національної народної художньої культури у хронотопі ХХІ століття. Наукова новизна також полягає у розкритті на основі окреслення й осмислення сутності, динаміки закономірностей розвитку та
оцінки внутрішньої структури й часово-просторової єдності функцій української народної художньої культури, розгляду взаємодії усної народної творчості дитинства та діалогу різних культур. Висновки. У сучасних умовах соціокультурної реальності питання осмислення хронотопу української народної художньої культури як
діалектичної єдності традиційних та інноваційних моделей буття у просторі й часі та концептуалізація українського дитячого фольклору (загадок) в контексті культурологічного знання як невід’ємної складової морфології і типології національної народної художньої культури у хронотопі ХХІ століття є дійсно
актуальними. Актуальним вбачається також дослідження концепту «український дитячий фольклор» в контексті культурологічного знання. Український дитячий фольклор у його різноманітті форм, видів, функцій, призначень є тим привабливим явищем, яке потребує подальшої концептуалізації і продовження проведення ґрунтовних досліджень. Визначення сутності цього явища у хронотопі національної народної культури сприяє збереженню національної культурної спадщини та діалогу різних культур у XXI столітті.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is the conceptualization and rethinking of the meaning of Ukrainian children's folklore as an integral part of the structure of Ukrainian folk art culture and carefully crafted magic rituals. Updating the concept «Ukrainian children's folklore» in the context of cultural knowledge, defining the essence of this phenomenon in the chronotope of the 21st century and evaluating temporal and spatial unity, which contributes to the preservation of the national cultural heritage, the dialogue of different cultures and human unity, is also the goal of the work. The delineation of the essence of this phenomenon in the chronotope of the XXI century and the assessment of temporal-spatial unity, which contributes to the preservation of the national cultural heritage and dialogue of different cultures, is also the goal and object of analysis. The methodology consists in applying comparative and concrete-historical methods for conceptualization of Ukrainian children's folklore in the context of national folk art culture, use of formal method, as well as hermeneutic interpretation method for analysis of the concept of «children's folklore» and its functions in today's chronotope. The scientific novelty lies in the actualization and conceptualization in the context of culturological knowledge of Ukrainian folklore, including children's (riddles), as a complex phenomenon and an integral part of the morphology and typology of national folk art culture in the chronotope of the XXI century. Scientific novelty also consists in revealing on the basis of delineation and comprehension of essence, dynamics of laws of development and an estimation
of internal structure and space-time unity of functions of the Ukrainian national art culture, consideration of interaction of oral folk art of the childhood and dialogue of various cultures. Conclusions. In modern socio-cultural reality the question of understanding the chronotope of Ukrainian folk art culture as a dialectical unity of traditional and innovative models of life in space and time and conceptualization of Ukrainian children's folklore (riddles) in the context of culturological knowledge as an integral part of morphology and typology of national folk art culture. Ukrainian children's
folklore in its diversity of forms, types, functions, purposes is an attractive phenomenon that requires further conceptualization and continuation of thorough research. Defining the essence of this phenomenon in the chronotope of national folk culture contributes to the preservation of national cultural heritage and dialogue of different cultures in the
XXI century.