Abstract:
Подано аналітичний дискурс мистецтвознавчих концепцій інтермедіальності з метою виявлення та
затвердження наукової доцільності проекції теорії інтермедіальності на площину музикознавчих досліджень.
Охарактеризовано культурсеміотичну специфіку функціонування явища інтермедіальності в музичному
мистецтві та доведено методологічну придатність інтермедіального підходу щодо структурно-композиційного і
культур-герменевтичного аналізу музичних артефактів. Виокремлено низку дослідницьких завдань, що
окреслюють перспективні вектори та критерії аналізу творів музичного мистецтва як культурних і естетичних
явищ у їх інтермедіальних вимірах
Description:
The article presents the analytical discourse of the intermediality concepts in art criticism with the aim of revealing and
affirming the scientific relevance of the projection of the theory of intermediality on the plane of musicological research. The
cultural and semiotic specificity of the functioning of the phenomenon of intermediality in musical art is characterized and the
methodological advisability of the intermedial approach in the structural, compositional and cultural-hermeneutic analysis of
musical artifacts is proved. A number of research problems have been singled out that determine the promising vectors and
criteria for analyzing the works of musical art as cultural and aesthetic phenomena in their intermedial dimensions.