Abstract:
Мета роботи. Виконати мистецтвознавчий аналіз, щоб показати вплив розвитку клейм, товарного знаку, упаковки і контролю якості продукції на становлення сертифікації. Методологія дослідження полягає у застосуванні конкретно-історичного методу для аналізу впливу розвитку дизайну товарного знаку в
популяризації сертифікаційних уявлень, а також використанні методу порівняльного аналізу та історико-культурного підходу, що сприятиме виявленню основних тенденцій розвитку товарного знаку, упаковки в становленні сертифікації у світовому контексті. Наукова новизна полягає у спробі осмислення і виявлення основних тенденцій розвитку товарного знаку і упаковки, їхній вплив на контроль якості продукції та становлення сертифікації, що зумовлено історичними, соціальними, культурними процесами. Висновки. В статті показано ідею сертифікації та загальне її значення з давніх часів. Здійснено аналіз літературних джерел, в яких підтверджується необхідність клеймування продукції виробником для підтвердження її високої якості, розробка дизайну естетичного і функціонального знаку, упаковки та формування законодавчої бази сертифікації. Аналіз сутності клейм, товарних знаків, упаковки вказує на взаємозалежність давньої культурної спадщини і досягнень початку ХХ століття, що уможливлює вдосконалення сертифікації і має впливати на якість продукції та дизайну в Україні.
Description:
The purpose of the article is to perform an art history analysis to show the impact of the development of brands, trademarks, packaging, and product quality control on certification development. The research methodology consists of the application of a specific historical method to analyze the impact of the development of trademark design and the popularization of certification actions, as well as the use of a comparative analysis method and a historical and cultural approach. This will help to identify the main trends in the development of a trademark, packaging for the establishment of certification in a global context. The scientific novelty lies in an attempt to comprehend and identify the main trends in the development of a trademark and packaging, which influenced the control of product quality and the establishment of certification, which is due to historical, social, cultural processes. Conclusions. The article shows the idea of
certification and its general meaning since ancient times. The analysis of literary sources is carried out, which confirms the need for branding of products by the manufacturer to obtain high quality, the development of the design of an aesthetic and functional sign, packaging, and the formation of a legislative basis for certification. Analysis of brands, trademarks, the packaging indicates the interdependence of the ancient cultural heritage and the development of these areas since the twentieth century, which influenced the improvement of certification and should affect the quality of products and design in Ukraine.