Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

ДО ПРОБЛЕМИ ВІЗАНТІЙСЬКОГО ІКОНОСТАСУ В КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКІЙ ЛАВРІ ХІХ - ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Show simple item record

dc.contributor.author Бардік, Марина Афанасіївна
dc.date.accessioned 2022-02-23T11:43:41Z
dc.date.available 2022-02-23T11:43:41Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Бардік М. А. До проблеми візантійського іконостасу в Києво-Печерській лаврі ХІХ - початку ХХ століття // Культура і сучасність. 2021. № 2. С. 151-157. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4092
dc.description The purpose of the article is to discover the issue of creating the Byzantine iconostasis in the artistic decoration of the Kyiv-Pechersk Lavra in the 19th - early 20th centuries a case study of the Great Pechersk Church (the Dormition Cathedral). The methodology is based on complex using historical and cultural analysis, and art study analysis. Scientific novelty. Milestones of creating the Byzantine style iconostasis in the Dormition Cathedral during the 19th - Early 20th centuries have been discovered. The cultural and artistic basis for implementing the idea of Byzantine iconostasis in 1845-1847, 1890-1900s has been revealed according to the text and visual records introduced into scientific circulation. The dominant role of the main iconostasis for the image of side-altars’ new iconostasis has been determined. The conservatism of religious personages who wanted to preserve the features of the previous iconostasis (height, number of tiers, the old icons, etc.) has been proved. It is determined that the sacred value of some icons was more important as a stylistic priority and it barely led to the replacement of the material of the iconostasis (silver instead of marble that traditional for Byzantine iconostases). Published photos of the Big iconostasis and the approved draft of the main iconostasis with the author of autographs (photos from the collection of the National Reserve “Kyiv-Pechersk Lavra”). It has been found out distinguished Ukrainian art historian H. Pavlutskyi in one of them. The autonomy of the iconostases style of the mural paintings style in the Great Pechersk Church decoration has been proved. Conclusions. The attempt to realize the idea of the Byzantine iconostasis in the Kyiv-Pechersk Lavra’s Great Church in 1845-1847 created a precedent of the inconsistency of the artistic style of iconostasis and mural painting. The Byzantine style iconostasis hypothetically could exist in the spacious Baroque plastic art. Conversely, the complex of Baroque iconostases existed independently of the wall form performed in accordance with the Byzantine tradition at the turn of the 19th and the 20th century. The polemic pointed around the main iconostasis, a new іmage of other iconostases designed in a complex with it. The baroque tradition was implemented in the new iconostasis projects. The monks perceived a change in mural paintings but they considered some icons by sacral constants in the Great Church. The Big iconostasis without upper tiers with the Byzantine cross was the victory of the Baroque tradition. The preservation of Baroque iconostases was a testimony of their stylistic autonomy from the mural painting decorated in Byzantine style. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті - дослідити проблему створення візантійського іконостаса в художньому оздобленні Києво-Печерської лаври в ХІХ - на початку ХХ століття на матеріалі Великої Печерської церкви (Успенського собору). Методологія дослідження полягає в комплексному застосуванні історико-культурного та мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна роботи. Досліджено етапи створення іконостаса у візантійському стилі в Успенському соборі протягом ХІХ - початку ХХ століття. Розкрито культурно-мистецьке підґрунтя реалізації ідеї візантійського іконостаса в 1845-1847 рр., 1890-1900-х рр. згідно з уведеними в науковий обіг текстовими та візуальними архівними матеріалами. Визначена домінуюча роль головного іконостаса для вигляду нових іконостасів бічних приділів. Доведено консерватизм представників церкви, які бажали зберегти риси попереднього іконостаса (висота, кількість ярусів, старі ікони тощо). Визначено, що сакральна цінність деяких ікон була важливішою за стильовий пріоритет і вона ледь не призвела до заміни матеріалу іконостаса (срібло замість мармуру, традиційного для візантійських іконостасів). Опубліковані фото Великого іконостаса та затвердженого проекту головного іконостаса з авторськими автографами (фото з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра»). З’ясовано, що на одній з них сфотографований видатний український мистецтвознавець Г. Павлуцький. Доведено автономність стилю іконостасів та стилю настінних розписів у декорації Великої Печерської церкві. Висновки. Спроба реалізувати ідею візантійського іконостаса у Великій церкві Києво-Печерської лаври в 1845-1847 рр. створила прецедент неузгодженості мистецького стилю іконостаса і настінного живопису. Іконостас у візантійському стилі гіпотетично міг існувати у просторі барокового пластичного мистецтва. І навпаки, на межі ХІХ-ХХ століть комплекс барокових іконостасів існував незалежно від стінопису, виконаного згідно візантійської традиції. Полеміка точилася навколо головного іконостаса, новий вигляд інших іконостасів проектували в комплексі з ним. Барокова традиція увійшла в проекти нового іконостаса. Ченці сприймали зміну розписів, але певні ікони вважали сакральною константою у Великій церкві. Великий іконостас без верхніх ярусів з візантійським хрестом був перемогою барокової традиції. Збереження барокових іконостасів було свідоцтвом їхньої стильової автономності від настінного живопису, декорованого у візантійському стилі. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject візантійський іконостас uk_UA
dc.subject іконостас uk_UA
dc.subject Києво-Печерська лавра uk_UA
dc.subject художнє оздоблення uk_UA
dc.subject Велика Печерська церква (Успенський собор) uk_UA
dc.subject Національний заповідник «Києво-Печерська лавра» uk_UA
dc.subject настінний розпис uk_UA
dc.subject настінний живопис uk_UA
dc.subject барокове пластичне мистецтво uk_UA
dc.subject комплекс барокових іконостасів uk_UA
dc.subject візантійський стиль uk_UA
dc.subject духовна культура uk_UA
dc.subject православ’я uk_UA
dc.subject візантійське мистецтво uk_UA
dc.subject барокове мистецтво uk_UA
dc.subject сакральний монументальний живопис uk_UA
dc.subject мистецтво uk_UA
dc.subject бароковий іконостас uk_UA
dc.title ДО ПРОБЛЕМИ ВІЗАНТІЙСЬКОГО ІКОНОСТАСУ В КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКІЙ ЛАВРІ ХІХ - ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ uk_UA
dc.title.alternative To the Issue Concerning a Byzantine Iconostasis in the Kyiv-Pechersk Lavra, the 19th - Beginning of the 20th Centuries uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account