Abstract:
Мета роботи - дослідити образотворче мистецтво у контексті дискурсу Ренесансу як форму індивідуалізації колективного досвіду. Методологія дослідження полягає у застосуванні аналітичного методу - для визначення теоретико-методологічних засад дослідження образотворчого мистецтва як форми індивідуалізації колективного досвіду у творах теоретиків Ренесансу - Альберті, Дж. Вазарі, Марсіліо Фічіно,
Лоренцо Валла, П'єтро Помпонацці, та на основі практичних зразків видатних художників Ренесансу - Джотто, Мазаччо, Мікеланджело, Леонардо да Вінчі, Рафаеля Санті, Тіціана. Також застосовується метод формалізації для уточнення поняття образотворче мистецтво в межах предметного поля мистецтвознавства; герменевтичний метод - для інтерпретації змістовного навантаження поняття образотворче мистецтво в контексті культури Ренесансу; метод компаративістики - для аналізу підходів до розуміння образотворче мистецтво як форми індивідуалізації колективного досвіду. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше проаналізовано і досліджено образотворче мистецтво як форму індивідуалізації колективного досвіду в контексті дискурсу Ренесансу. Висновки. У статті досліджено образотворче мистецтво у контексті дискурсу Ренесансу як форму
індивідуалізації колективного досвіду. Уточнено значення поняття образотворче мистецтво і живопис в межах предметного поля мистецтвознавства (концепції О. Габричевського, М. Кагана, В. Власова, А. Гільдебранда). В соціокультурному розвитку Ренесансу відбувається інтенсивний процес індивідуалізації митця, а також
прослідковується тенденція інтенсивного звернення до зразків античного мистецтва, що свідчить про образотворче мистецтво як найяскравішу форму індивідуалізації колективного досвіду. У контексті компаративного аналізу розглянуті концепції Ченніно Д'Андреа Ченніні, Дж. Вазарі, Альберті, Лоренцо Гіберті,
Філарете, П'єро делла Франческо, Леонардо да Вінчі, Жана Пелерена, Альбрехта Дюрера, П’єтро Аретино, який описав усі переваги венеціанської школи живопису, що базується на колориті; венеціанського художника Паоло Піно, автора «Діалогу про живопис»; Лодовіко Дольчі, автора «Діалогу про живопис»; тосканського письменника А. Доні, який в своєму діалозі «Про малюнок» пояснював пріоритет флорентійської традиції, в якій акцент робився на малюнок, а не на колорит.
Description:
The purpose of the article consists of exploring visual arts in the context of Renaissance discourse as a form of individualization of collective experience. The methodology consists of the application of analytical method - to determine the theoretical and methodological foundations of the study of visual art as a form of individualization of collective experience in the works of the Renaissance theorists: Alberti, G. Vasari, Marsilio Ficino, Lorenzo Valla, Pietro Pomponazzi; Renaissance artists - Giotto, Masaccio, Michelangelo, Leonardo da Vinci, Raphael Santi, Titian; formalization method - to clarify visual art within the subject field of art history in the context of the culture of the Renaissance; method of comparative studies - for analyzing approaches to understanding the visual art as a form of individualization of collective experience. The scientific novelty of the work is that for the first time the essence of visual art is a form of individualization of collective experience in the context of the Renaissance discourse. Conclusions. The article explores visual art in the context of the Renaissance discourse as a form of individualization of collective experience. Clarified the meaning of the concept of visual art and painting in the framework of the subject field of art history (concepts of A. Gabrichevsky, M. Kagan, V. Vlasov, A. Hildebrand). In the socio-cultural development of the Renaissance, there is an intensive process of individualization of the artist, and there is also a tendency to intensively turn to samples of ancient art, which testifies to the visual art as the brightest form of individualization of collective experience. In the context of comparative analysis, the concepts of Cennino D'Andrea Cennini, G. Vasari, Alberti, Lorenzo Ghiberti, Filarete, Piero Della Francesco, Leonardo da Vinci, Jean Peleren, Albrecht Dürer, Pietro Aretino, who described all the advantages of painting based on color, are considered; the Venetian artist Paolo Pino, author of Dialogue on Painting; Lodovico Dolci, author of Dialogue on Painting; the Tuscan writer A. Doni, who in his dialogue "About drawing" explained the priority of the Florentine tradition, in which the emphasis was on drawing, and not on coloring.