Abstract:
Мета статті – виявити специфіку діяльності інформаційно-аналітичного центру закладу
вищої освіти (ЗВО) в контексті розвитку сучасної технології наукової комунікації в Україні.
Методологія дослідження. У статті застосовано когнітивний підхід до поняття «інформаційно аналітичний центр», що дозволив виділити його базові сутнісні характеристики та визначити
принципи функціонування і розвитку інформаційно-аналітичного центру як проєктної групи,
діяльність якої спрямована на еволюцію інформаційного забезпечення вітчизняної науки та освіти,
а також формування навичок інформаційної культури співробітників, студентів та професорсько викладацького складу ЗВО. У контексті специфіки дослідження застосовано загальнонаукові методи,
зокрема, аналогії, абстрагування, системного аналізу, а також інформаційний, описовий метод та
метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Досліджено специфіку діяльності інформаційно аналітичного центру як структурного підрозділу ЗВО; простежено трансформацію бібліотеки
вищого навчального закладу в інтелектуальний центр; виявлено і проаналізовано традиційні та
інноваційні функції, спрямування, а також методи роботи проєктної групи; визначено перспективу
функціонування інформаційно-аналітичного центру ЗВО у вітчизняному соціокультурному просторі.
Висновки. Дослідження специфіки діяльності інформаційно-аналітичного центру вітчизняних ЗВО
ХХІ ст. виявило, що реалізація організаційно-методичного забезпечення та використання інноваційних
технологій у процесі управління науково-освітньою діяльністю ЗВО, зокрема, впровадження
інноваційних методів та інформаційних технологій, формування реєстру структурних підрозділів,
наукових груп та окремих науковців, а також визначення їх місця у рейтингу, каталогізації журналів,
визначення груп науковців із відмінними і потенційними компетенціями та ін., з метою оптимізації
управління науковим потенціалом ЗВО та підвищення його рейтингу і публікаційної активності, –
пріоритетний результат для таких проєктних груп. Розвиток сучасних технологій наукової комунікації
на базі інформаційно-аналітичного центру ЗВО позиціонується як перспективна тенденція – наукові
бібліотеки вітчизняних ЗВО постійно вдосконалюють власні сервіси з метою розвитку інформаційної
інфраструктури, позитивних змін та адекватного надання результатів наукових досліджень.
Description:
The purpose of the article is to identify the specifics of the information and analytical center of a higher
educational institution in the context of the development of modern technology of scientific communication in Ukraine. Methodology. The article uses a cognitive approach to the concept of “information and analytical
center”, which allowed us to identify its basic essential characteristics and determine the principles of
functioning and development of the information and analytical center as a project group, the activity of which
is aimed at the evolution of information support of domestic science and education, as well as the formation
Information culture skills of employees, students and faculty of universities. In the context of the specifics of
the study, general scientific methods were applied, in particular, analogies, abstractions, system analysis, as
well as an informational, descriptive method and a theoretical generalization method. Scientific novelty. The
specifics of the activities of the information-analytical center as a structural unit of the university; traced the
transformation of the library of a higher educational institution into an intellectual center; traditional and
innovative functions, directions, as well as methods of this project group, were identified and analyzed; The
perspective of the functioning of the university’s information and analytical center in the domestic sociocultural
space is described. Conclusions. A study of the specifics of the information and analytical center of a domestic
higher educational institution of the XXI century revealed that the implementation of organizational and
methodological support and the use of innovative technologies in the process of managing the scientific and
educational activities of a university, in particular, the introduction of innovative methods and information
technologies, the formation of a register of structural units, scientific groups and individual scientists, as
well as calculating their ranking, cataloging journals, identifying groups of scientists with excellent potential
and competencies, etc., in order to optimize the management of the scientific potential of the university and
increase its rating and publication activity – a priority result for these project groups. The development of
modern technologies of scientific communication on the basis of the information and analytical center of
a higher educational institution is positioned as a promising trend - libraries of domestic universities are
constantly improving their own services in order to develop information infrastructure, positive changes, and
adequately provide research results.