Короткий опис(реферат):
Метою статті є зіставлення деяких візуальних фреймів, виплоджених наративними уявленнями про
український національний характер у ХІХ–ХХ ст., з візуальними репрезентаціями цих уявлень у популярних в
Україні соціальних медіа і мережах у першій чверті ХХІ ст. Методологія дослідження поєднує кількісні
(контент-аналіз, статистичні підрахунки) і якісні (структурно семіотико-семантичний аналіз) методи з
культурологічною інтерпретацією результатів. Наукова новизна полягає у встановленні зовнішніх і
внутрішніх видозмін у візуальних репрезентаціях українського національного характеру в соціокультурному
контексті навздогінної модернізації. Висновки. Образ «мальовничого українського села» як візуальна
репрезентація провідних особливостей українського національного характеру — «емоціоналізм і
сентименталізм, чутливість та ліризм» й почасти «індивідуалізм» (Д. Чижевський) було сформовано в
образотворчому мистецтві кінця ХІХ ст. У поширених в Україні на початку ХХІ ст. соціальних медіа і мережах
він зазнав лише несуттєвих внутрішніх трансформацій (зміна ракурсу зображення, зростання масштабності
того, що зображується, розширення ландшафтної складової). Натомість відбувається зовнішня його
трансформація в глобальний медіапродукт. Це унаочнює незавершеність модернізації України, консервацію
значимого домодерного складника в її культурі.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to compare some visual frames, produced by narrative ideas about the Ukrainian
national character in the XIX-XX centuries, with visual representations of these ideas in popular Ukrainian social media
and networks in the first quarter of the XXI cent. The research methodology combines quantitative (content analysis,
statistical calculations) and qualitative (structural semiotic-semantic analysis) methods with culturological interpretation
of the results. The scientific novelty lies in the establishment of external and internal changes in the visual
representations of the Ukrainian national character in the socio-cultural context of «secondary» modernization.
Conclusions. The frame of the «picturesque Ukrainian village» as a visual representation of the leading features of the
Ukrainian national character — «emotionalism and sentimentalism, sensitivity and lyricism» and partly «individualism»
(D. Chizhevsky), has been created in the fine arts of the late ХІХ cent. In Ukraine at the beginning of the XXI century
in the popular social media and networks, this frame has changed only insignificant internally (changing the perspective
of the image, increasing the scale of the image, expanding the landscape component). Instead, its external
transformation into a global media product was taking place. This transformation indicates the incompleteness of the
modernization processes in Ukraine, the conservation of a significant pre-modern component in its culture.