Abstract:
Метою роботи є концептуалізація феноменів наслідування та імітації та виявлення відмінних ознак
перебігу цих процесів на прикладах культурних практик. Осмислюється вплив цих процесів на культурний
прогрес людства та аналізуються отримані результати таких проявів. Методологія дослідження базується на
комплексному підході та спирається на аналітичному (при аналізі філософської, мистецтвознавчої,
культурологічної літератури з предмету дослідження) та порівняльному (при з’ясуванні відмінних
особливостей імітації та наслідування та причинно-наслідкових зв’язків цих процесів в ході культурного
становлення людства) методах дослідження. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше з’ясовуються
розбіжності в предметному змісті понять наслідування та імітації та аналізується відмінність особливостей
перебігу цих процесів. Висновки. Виявлено, що попри етимологічну спорідненість понять імітації та
наслідування, на практиці ці два феномени означають різне. Імітація часто передбачає зумисне копіювання
зовнішніх ознак предмету, явища чи то рухів з метою відтворення введення в обману або наближення ознак
цього предмета чи то явища до відтвореного оригіналу. Натомість наслідування не завжди є зумисним та
свідомим, його результати викликані складною асоціацією ідей та засвідчують прояви тривалого процесу
естетизації. Доведено, що саме у тривалому «насадженні» (повторенні) певних звичаїв технологічних засобів та
інструментів причина того, що вони, спочатку дивні та неприйнятні, стають приємними, очікуваними та
необхідними. Зумисна імітація чи підсвідоме наслідування необхідної форми іншого предмету чи рухів тварин
задля реалізації своєї мети являють собою способи реалізації художнього процесу, в результаті якого
створюється новий мистецький твір.
Description:
The purpose of the article is to conceptualize the phenomena of imitation and replication and to identify the
distinctive features of these processes using examples of cultural practices. The influence of these processes on the
cultural progress of mankind is comprehended and the results of such manifestations are analyzed. The research
methodology is based on an integrated approach and relies on analytical (when analyzing philosophy, art history,
cultural literature on the subject of research) and comparative (when elucidating the distinctive features of imitation and
replication and the cause-and-effect relationships of these processes in the course of the cultural development of
mankind. research methods. The scientific novelty of the article lies in the fact that for the first time disagreements in
the subject content of the concepts of imitation and replication are clarified and the difference in the features of these
processes is analyzed. Conclusions. It was revealed that, despite the etymological relationship between the concepts of
imitation and replication , in practice, these two phenomena mean different things. Imitation often involves the
deliberate copying of the external features of an object, phenomenon, or movement to reproduce an introduction to
deception or to bring the features of this object or phenomenon closer to the reproduced original. On the other hand, replication is not always deliberate and conscious, its results are caused by a complex association of ideas and testify to
the manifestations of a long process of aestheticization. It has been proven that it is precisely in the long “nozzle”
(repetition) of certain customs of technological means and tools that the reason they, initially strange and unacceptable,
become pleasant, expected, and necessary. Deliberate imitation or subconscious replication of the necessary form of
another object or animal movements to achieve their goals are ways to implement the artistic process, as a result of
which new work is created.