Abstract:
Мети роботи полягає у висвітлені історичного досвіду створення комбінованих багатофункціональних
меблів-трансформерів та виокремленні основних прийомів поєднання декількох функцій в одному предметі
меблевого мистецтва. Методологія роботи базується на застосуванні низки теоретичних методів пізнання:
аналіз, порівняння, аналогія, абстрагування та узагальнення. Методи аналізу та порівняння були застосовані в
процесі розгляду еволюції меблів-трансформерів на прикладі історичних прототипів. Порівняння художніх
засобів обробки поверхонь, особливостей конструктивних елементів та характерних рис формоутворення
дозволив ідентифікувати деякі історичні зразки меблів-трансформерів, які були знайдені в електронній мережі
без зазначення дати або країни виготовлення. Методи дослідження по аналогії та абстрагування було
застосовано для виявлення прийомів формування комбінованих меблів-трансформерів. Метод узагальнення
було використано для підведення підсумків роботи. Наукова новизна роботи полягає в узагальненні
історичного досвіду створення комбінованих багатофункціональних меблів та визначенні провідних прийомів
створення комбінованих об’єктів. Висновки: в результаті дослідження виявлено, що у меблевому мистецтві
основними прийомами поєднання декількох функцій в одному предметі є: 1) імплементація у масштабний
об’єкт додаткових невеликих функціональних блоків; 2) рівноцінне сполучення двох утилітарних предметів в
одному об’єкті; 3) множинна комбінація рівнозначних функціональних блоків в єдину форму.
Description:
The purpose of the article is to highlight the historical experience of creating combined multifunctional
furniture-transformers and to reveal the main methods of combining several functions in one object of furniture art. The
methodology of this work is based on the application of a number of theoretical methods of scientific research:
analysis, comparison, analogy, abstraction, and generalization. Methods of analysis and comparison were used in the
process of considering the evolution of furniture-transformers on the example of historical prototypes. The comparison
of artistic means of surface treatment features of structural elements and characteristics of shaping allowed identifying
some historical examples of furniture-transformers that were found in the electronic network without specifying the date
or country of manufacture. To identify the main methods of combined furniture-transformers formation have been
applied such research methods use analogy and abstraction. To summarize the results of the work it was used the
generalization method. The scientific novelty of the work consists in summarizing the historical experience of combined multifunctional furniture creation and defining the leading methods of combined objects formation.
Conclusions: the results of the research support the idea that in furniture art the main methods of the combination of
several functions in one subject are: 1) the implementation of additional small functional blocks in a large-scale object;
2) the equal combination of two utilitarian objects in one object; 3) the multiple combinations of equivalent functional
blocks into a single form.