Короткий опис(реферат):
Мета статті спрямована на студіювання важливого моменту у комплексі завдань підготовки театрального
костюму – його ескізне створення. В історичному розвитку ескіз строю у виставах українських театрів
початково засвоїв загальновживані прийоми виконання. У роки поширення театрального авангарду в ескізах
для формотворення особливих трактувань персонажів за візуальними вирішеннями застосовуються нові
матеріали і фактури. Яскравим прикладом цьому є ескізи Анатоля Петрицького до двох балетів: «Корсар»
(1927) і «Червоний мак» (1927). Важливі для дослідження обраної теми методи передбачають послідовний
розгляд фактичних матеріалів у хронологічному і художньому контекстах. Перший підхід, що базується на
культурно-історичному методі, дає можливість встановити головні характеристики ескізу театрального
костюму у межах окремого історичного періоду. Історико-порівняльний метод дозволяє зіставити особливості
підходів створення ескізів у часовій послідовності. Застосування формального методу розкриває особливі
підходи мистців до створення візуальних змістів персонажів вистави. Наукова новизна дослідження
обумовлена системним аналізом найважливіших параметрів ескізу як образотворчого твору, спектру технічних
прийомів, що вживались в українському авангардному театрально-декораційному мистецтві. Висновки. Аналіз
технологічних прийомів, простежених у статті, дозволяє стверджувати, що у проєктах вистав першої половини
1920-х рр. А. Петрицьким вживались переважно усталені матеріали й графічні техніки. Експерименти з
фактурами художник активізував в середині цього десятиліття, поєднуючи рисунок й аплікацію,
використовуючи не лише різні ґатунки паперу, але й текстиль.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is aimed to study an important aspect of the preparation of a theatrical costume - its
sketch creation in a set of tasks. In the historical evolvement, the sketch of the costume in the performances of
Ukrainian theaters firstly accommodated the commonly used methods of performance. During the years of spreading
the theatrical avant-garde, there was a significant step forward in terms of using new materials and textures to form
special interpretations of the characters for visual solutions. A striking example of this is Anatoly Petritsky's sketches
for two ballets: Corsair (1926) and Red Poppy (1927). Important methods for the study of the chosen topic involve
consistent consideration of factual materials in chronological and artistic contexts. The first approach, which is based on
the cultural-historical method, makes it possible to establish the main characteristics of the sketch of a theatrical
costume within a particular historical period. The historical-comparative method allows comparing the features of
approaches to creating sketches in chronological order. The application of the formal method reveals the special
approaches of artists to the creation of visual meanings of the characters of the play. The novelty of the study is due to
the systematic analysis of the most important parameters of the sketch as a type of work of art, a set of techniques used n the Ukrainian avant-garde theatrical and decorative arts. Conclusions. The analysis of the technological methods
traced in the article allows us to state that in the projects of A. Petritsky's performances of the first half of the 1920s
mostly established materials and graphic techniques were used. The artist intensified his experiments with textures in
the middle of this decade, using drawing and applique to create an individual character, using not only different types of
paper but also textiles.