Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

"Музика міста" в інтермедіально-мистецьких рефлексіях української культури 1920-х років

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Фрайт, Оксана Володимирівна
dc.date.accessioned 2022-06-06T08:53:16Z
dc.date.available 2022-06-06T08:53:16Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Фрайт О. В. "Музика міста" в інтермедіально-мистецьких рефлексіях української культури 1920-х років // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 1. С. 117-122. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4159
dc.description The purpose of the article is to reveal the “consonance” of urban-artistic reflections of musical and literary works in intermedial-eminent context. The research methodology are based on the complementary principle. The intermedial approach to the study of various artistic codes in one work was applied, as well as to the search of the consonant symbols and signs of a city in different types of synchronic and artistic practice. System-analytical, typological and comparative methods have been used in drawing the parallels and finding the coincidences and differences of realization of the “urban music” in the piano cycle “A Notebook of Miniatures” by the composer Mykola Zaderatskyi and a in the novel “City” written by V. Pidmohylnyi. A receptive methodology, as well as the empirical methods of description, observation and reflection, has been applied. Scientific novelty lies in an attempt of an intermedial comparison of the images of urban sounding in modernistic works of different arts by means of semantic-semiotic interferences. A concept of eminence has been used for the first time for a comparative characteristic of the urban music in the artifacts of the Ukrainian culture of the Industrialization era. Conclusions. Various scenes, pictures, emotional reactions, “technocratic” symbols became common audial-semiotic images of the city in the program-cyclic and novelistic discourses. The contrasts of sounding of the natural beauty of the clouds and artificial aesthetics of the machines, the silence as a contemporary island of self-concentration and “muscular strength” of the crowd (according to V. Zaderatskyi, Jr.), song folklore and a jazz band, a flashy poster and a spinning carousel in a symbolic and intermedial way reflect the interaction of sociological and psychological aspects of urbanism, i.e. personal and collective (private and public), contemplative and effective, emotional and rational, spiritual and material. “Notebook of Miniatures” and “musical-audial” fragments of “City” – are “eminent texts” (H. G. Gadamer) which interpret the encoded in them additional foreign medial contents (verbal – in a musical piece, and musical – in a literary work). uk_UA
dc.description.abstract Метою роботи є виявлення «співзвучності» урбаністично-художніх рефлексій музичного й літературного творів у інтермедіально-емінентному контексті. Методи дослідження базуються на принципі комплементарності. Інтермедіальний підхід застосовано до вивчення взаємодії кодів мистецтв у одному творі, а також для віднайдення суголосно-звукових символів і знаків міста в різних видах синхронної художньої практики. Використано системно-аналітичний, типологічний і компаративний методи у проведенні паралелей, знаходженні збігів і відмінностей втілень «музики міста» композитором В. Задерацьким у фортепіанному циклі «Зошит мініатюр» і письменником В. Підмогильним у романі «Місто». Залучено рецептивну методологію, а також емпіричні методи опису, спостереження та рефлексії. Наукова новизна дослідження полягає у спробі інтермедіального зіставлення образів «звучання» міста у модерністичних творах різних мистецтв за допомогою семантико-семіотичних інтерференцій. Вперше застосовано концепт емінентності для порівняльної характеристики «музики міста» в артефактах української культури доби індустріалізації. Висновки. Спільними звукосмисловими образами міста в програмно-циклічному та романному наративах стали різноманітні сцени, картини, емоційні реакції, «технократичні» знаки. Контрасти «звучання» природної краси хмар і штучної естетики машин, тиші як тимчасового острівця зосередження в-самому-собі та «мускульної пружності» (В. Задерацький-син) натовпу, пісенного фольклору та джазового ансамблю, крикливого плакату та кружляння каруселі символічно-інтермедіально відобразили взаємодію соціологічних і психологічних аспектів урбаністики, а саме, особистісного та колективного (приватного й публічного), контемплятивності та дієвості, емоційного та раціонального, духовного й матеріального. «Зошит мініатюр» і «музично-звукові» фрагменти «Міста» – це «емінентні тексти» (Г.-Ґ. Ґадамер), які самі ж інтерпретують закладений у них додатковий іномедіальний зміст (вербальний у музичному творі й музичний у літературному). uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject урбаністика uk_UA
dc.subject музика uk_UA
dc.subject композитор uk_UA
dc.subject письменник uk_UA
dc.subject роман uk_UA
dc.subject фортепіанний цикл uk_UA
dc.subject інтермедіальність uk_UA
dc.subject емінентний текст uk_UA
dc.title "Музика міста" в інтермедіально-мистецьких рефлексіях української культури 1920-х років uk_UA
dc.title.alternative "Urban music" in intermedial and artistic studies of Ukrainian culture of the 1920’s uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу