Abstract:
Мета роботи. Дослідження пов’язане із висвітленням шляхів репрезентації традицій львівської вокальної
школи, зокрема лінії С. Крушельницька – О. Бандрівська, на прикладі їх послідовників, вокалістів і педагогів
Тернопілля. Методологія дослідження полягає в опорі на історико-стильовий та компаративний підходи,
методи історико-культурологічного дискурсу, фундаментальні історико-музикознавчі позиції з проблематики
вокально-хорового виконавства. Наукова новизна. Увагу зосереджено на постатях представників так званої
«української гілки» львівської вокальної школи як невід’ємної складової української вокальної школи у її
зв’язку з європейською вокальною культурою. Можемо її трактувати як виконавсько-педагогічну школу, що
формувалася на основі визначеної системи навчання, виховання та освіти співаків в означеному регіоні. Її
становлення відбувалось у тісному зв’язку із розвитком української композиторської школи, національного
оперного жанру, з розвитком національної системи фахової музичної освіти. Простежено лінію В. Висоцький –
С. Крушельницька, яка продовжилась в А. Крушельницькій, О. Білявській, О. Бандрівській, К. Чернет; лінію
Ф. Креспі – С. Крушельницька, – в О. Бандрівській та її вихованцях. Зазначено, що до початку другої половини
XX ст. основним методом викладання у львівській вокальній школі був загальнопоширений емпірико інтуїтивний метод (оволодіння голосом як «інструментом» співака). Завдяки діяльності С. Крушельницької,
О. Бандрівської (її авторської концепції камерного співу) вокальна методика набула ознак системності та
науковості. Новизною статті є репрезентація традицій львівської вокальної методики на прикладі лінії
О. Бандрівська – Т. Дідик, яку продовжив Д. Губ’як (співавтор статті), лінії О. Бандрівська – Б. Іваноньків, яку
продовжили низка відомих вокалістів та педагогів Тернопілля, зокрема і Н. Овод (співавтор статті). Висновки.
Підсумовано, що представники «української гілки» львівської школи, закладеної як в Галичині, так і в Києві, в
українській діаспорі, виховали покоління виконавців і педагогів, які достойно репрезентують сьогодні традиції
львівської школи у концертній та педагогічній практиці.
Description:
The purpose of the article. The research is connected with the elucidation of the ways of representation of the
traditions of Lviv vocal school, in particular the line S. Krushelnytska – O. Bandrivska, on the example of their
followers, vocalists, and teachers of Ternopil. The research methodology is based on historical-stylistic and
comparative approaches, methods of historical-cultural discourse, and fundamental historical-musicological positions
on the issue of vocal and choral performance. Scientific novelty. Attention is focused on the figures of the so-called
"Ukrainian branch" of the Lviv vocal school as an integral part of the Ukrainian vocal school in its connection with
European vocal culture. We can interpret it as a performing and pedagogical school, which was formed on the basis of a
certain system of education, upbringing, and education of singers in the Galician region. Its formation was closely
connected with the development of the Ukrainian school of composition, the national opera genre, with the
development of the national system of professional music education. The line V. Vysotsky – S. Krushelnytska was
traced, which continued in A. Krushelnytska, O. Bilyavska, O. Bandrivska, K. Chernet; line F. Krespi –
S. Krushelnytska, O. Bandrivska and their pupils. It is noted that by the beginning of the second half of the XX century.
The main method of teaching in the Lviv vocal school was a common empirical-intuitive method (mastering the voice
as a "tool" of the singer). Thanks to the work of S. Krushelnytska, O. Bandrivska (her author's concept of chamber
singing) vocal technique has acquired signs of systemic and scientific. The novelty of the article is the representation of
the traditions of Lviv vocal technique on the example of the line O. Bandrivska – T. Didyk, continued by D. Hubyak
(co-author of the article), the line O. Bandrivska – B. Ivanonkiv, continued by a number of famous vocalists and
teachers of Ternopil, in particular, and N. Ovod (co-author of the article). Conclusions. It is summed up that the
representatives of the "Ukrainian branch" of the Lviv school, founded both in Galicia and in Kyiv, in the Ukrainian
diaspora, brought up generations of performers and teachers who worthily represent the traditions of the Lviv school in
concert and pedagogical practice.