Abstract:
Мета дослідження полягає в розгляді передумов виникнення міждисциплінарності в мистецтвознавстві та дизайні, виявленні основних напрямків, які сприяли формуванню міждисциплінарної методології XXI століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-порівняльного та хронологічного методів, а також методу термінологічного аналізу, що сприяло виявленню теорій у філософії, естетиці, культурології, орієнтованих на послідовну розробку системної методології, а також їх прояву в мистецтвознавстві та дизайні. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про виникнення і формування міждисциплінарної методології в мистецтвознавстві та дизайні, виявленні тих напрямків, які сприяли синтезу знань. Висновки. Розглянуті в науковій статті напрямки в філософії, естетиці та культурології XX століття сприяли виникненню загальнонаукової міждисциплінарної методології, актуальною і до цього дня. Послідовна розробка системності відображена в
структуралізмі і постструктуралізмі, характерних західноєвропейському мистецтвознавству. Важливе значення має і формування системної методології в СРСР. Це прагнення до інтеграції об'єднало концепції і методи різних наук, що стало базовим у формуванні синергетики з її спільною основою для опису механізмів виникнення будь-яких явищ в природі, техніці, суспільстві. Синергетика спрямована на вивчення процесів в складних, динамічних системах, що самоорганізуються. При цьому закони самоорганізації цих систем мають не приватний, а загальний характер
переходу від нижчих форм до вищих, від одного порядку до іншого і тому застосовні для дослідження культури і мистецтва.
Description:
The purpose of the article covers the background of interdisciplinarity in art history and design, identifying main movements that contributed to the formation of the interdisciplinary methodology of the XXI century. The research methodology is in applying of historical-comparative and chronological methods, as well as the method of terminological analysis, which helped to identify and consider the theories in philosophy, aesthetics, culture, oriented towards the consistent development of the system methodology, as well as their application in art history and design. The scientific novelty of the study is to broaden the understanding of the occurrence and formation of interdisciplinary methodology in art history and design, identifying the movements that contributed to the synthesis of knowledge. Conclusions. The movements in philosophy, aesthetics, and culture of the 20th century, covered in this article, contributed to the occurrence of a general scientific interdisciplinary methodology that is still relevant today. The progressive development of the systematic process is reflected in he structuralism and poststructuralism which specific to Western European art. The formation of systematic methodology in the USSR is also important. This commitment for integration has brought together the concepts and methods
of different sciences, which served for building synergies with its common basis for describing the mechanisms of occurrence of any phenomena in nature, technology, society. Synergism is aimed at studying processes in complex, dynamic, self-organizing systems. At the same time, the laws of self-organization of these systems are not private, but universal in the character of the transition from the lowest forms to the highest, from one order to another, and therefore apply to the study of culture and art.