Короткий опис(реферат):
Мета статті - дослідити історію діяльності Київської школи сакрального малярства у другій половині XVIII - початку XIX ст.; охарактеризувати умови навчання учнів у цій установі. Методологія дослідження ґрунтується на використанні принципу історизму та об'єктивності, історико-порівняльного методу, які, своєю чергою, дають змогу дослідити історію ікономалярні Києво-Печерської лаври та умови навчання учнів. Наукова новизна роботи. Введено у науковий обіг ряд архівних документів та малюнків, які до цього недостатньо використовувалися в наукових працях. Показано іконну малярню як інститут навчання ікономалярства. Охарактеризовано умови навчання: термін перебування в майстерні, соціальний склад учнів, втечі учнів з Лаври, ставлення до них з боку монахів, доброчинність стосовно сиріт тощо. Висновки. Київська школа сакрального малярства мала високий розвиток ікономалярства, тому до неї з’їжджалися навчатися усі охочі люди та духовні особи з інших церков, адже навчатися у Києво-Лаврській ікономалярні могла будь-яка талановита людина. Соціальний стан не мав значення. Кожен учень отримував свідоцтво про прийняття та звільнення з ікономалярні. Як правило, термін навчання займав 5-7 років. Інколи учнів звільняли через відсутність бажання навчатися або хисту. Кожен учень навчався в келіях разом з вчителем. Якщо керівник або вчитель малярні помирав раніше зазначеного терміну навчання учня, то той отримував відшкодування від Лаври. Кількісний склад учнів та підмайстрів був несталий. Після закінчення навчання учень особисто визначав своє майбутнє.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the activities of the Kyiv-Lavra of the Caves icon-painting workshop in the mid to late XVIIIth to the early XIXth century. The author describes the conditions of studying at the workshop: the period of stay there, the social composition of students. The research methodology is based on using the principles of historicism and
objectivity, as well as the historical-comparative method, it helps to explore the history of the Kyiv Lavra workshop and the conditions of students. Scientific novelty. The author introduces into science a number of archival documents and drawings, which were previously insufficiently used in scientific works. An icon-painting workshop is shown as an institute for teaching icon painting. The conditions of studying are characterized: the period of stay at the workshop, social composition of students, escapes of students from the Kyiv-Lavra, an attitude of monks towards them, a charity for orphans, etc. Conclusions. So, the
submitted findings demonstrate that the Kyiv school of sacred painting had a high-level icon-painting development, and for that reason, all lovers of the profession, as well as clergy from other churches came to study there. After all, any gifted person could study at the Kyiv-Lavra icon-painting workshop. Anyway, social status did not matter. Each student received a certificate of admission and dismissal from the icon-painting workshop. As a rule, the term of study was 5 to 7 years. Sometimes, students were fired for a lack of desire to learn or skill. Each student studied in the cells with a teacher. If a chief or a teacher of the icon-painting workshop died before a student’s specified period of study, the latter received compensation from the Kyiv-Lavra. The number of students and apprentices was unsteady. After being graduated, a student personally determined is own future. Therefore, this issue is very important, has various theoretical and practical prospects, and needs
further research in future studies.