Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості контактної імпровізації як практики соціального танцю ХХІ ст. та
визначити специфіку її реалізації в унікальній танцювальній формі «джем». Методологія дослідження.
Застосовано комплексний метод дослідження особливостей контактної імпровізації в контексті соціального
танцю ХХІ ст., історичний метод, завдяки якому уточнено деталі розробки контактної імпровізації; метод
функціонального та системного аналізу, що посприяли дослідженню контактної імпровізації як унікальної
гібридної практики; феноменологічний метод, що посприяв виділенню сутнісних рис та виявлення ключових
елементів контактної імпровізації в танцювальній формі «джем» та ін. Наукова новизна полягає в розширенні
теоретичної бази для аналізу феномену контактної імпровізації; уточнено поняття «контактна імпровізація»;
досліджено особливості практики контактної імпровізації в контексті специфіки соціального танцю на основі
аналізу її фізичної і ментальної складової; проаналізовано основні елементи контактної імпровізації
(бездіяльність, зважування/перенесення, падіння, гра, обговорення, спостереження, торкання) крізь призму
унікальної відкритої танцювальної форми «джем». Висновки. Контактна імпровізація заснована на спілкуванні
між двома рухомими тілами, які знаходяться у фізичному контакті, і сукупному відношенні до фізичних
законів, які керують їх рухом – законів гравітації, імпульсу та інерції. Відповідно до специфіки соціального
танцю контактна імпровізація є інструментом вивчення власних можливостей, моделлю людських стосунків та
медитативною практикою, створює передумови для подальшого розвитку, надаючи величезний простір
свободи та легкості виконання тим чи інших танцювальних елементів, знімає обмеження, накладені
хореографією, дозволяє рухатися так, як хоче танцюрист, без напруги, надає новий матеріал для самопізнання
та дослідження стосунків, є джерелом натхнення та способом вираження творчої енергії, що знаходиться в тілі.
Контактна імпровізація, як гібридна практика працює на роздоріжжі між тілесною медитацією,
психокінестетичною терапією, спортивним тренуванням та танцювальною імпровізацією і, в контексті
специфіки соціального танцю реалізується під час імпровізаційних зустрічей контактерів – так званих джемах -
на місцевому та національному рівні.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the features of contact improvisation as a practice of social dance of the
XXI century and to determine the specifics of its implementation in the unique dance form "jam". Research
methodology. A comprehensive method of studying the features of contact improvisation in the context of a social
dance of the XXI century, a historical method, thanks to which the details of the development of contact improvisation
have been clarified; the method of functional and systems analysis, which contributed to the study of contact
improvisation as a unique hybrid practice; a phenomenological method that helped to highlight the essential features
and identify the key elements of contact improvisation in the dance form "jam", etc. The scientific novelty consists in
expanding the theoretical basis for analyzing the phenomenon of contact improvisation; clarifying the concept of
"contact improvisation"; the features of the practice of contact improvisation in the context of the specificity of social dance are investigated on the basis of the analysis of its physical and mental components; analyzed the main elements of
contact improvisation (inaction, weighing/carrying, falling, playing, discussing, observing, touching) through the prism
of the unique open dance form "jam". Conclusions. Contact improvisation is based on communication between two
moving bodies that are in physical contact, and the cumulative relationship of physical laws governing their motion -
the laws of gravity, momentum, and inertia. In accordance with the specifics of social dance, contact improvisation is a
tool for studying one's own capabilities, a model of human relations and meditative practice, which creates the
preconditions for further development, providing a huge space of freedom and ease of performance of one or another
dance element, removes the restrictions imposed by choreography, allows you to move like this, as the dancer wants,
without tension, provides new material for self-knowledge and exploration of relationships, is a source of inspiration
and a way of expressing the creative energy that is in the body. Contact improvisation, as a hybrid practice, works at the
crossroads between body meditation, psycho-kinesthetic therapy, sports training, and dance improvisation and, in the
context of the specifics of social dance, is implemented at improvisational meetings of contactees, the so-called jams, at
the local and national level.