Короткий опис(реферат):
Мета роботи – дослідити наративи творчості сучасних українських композиторів у контексті висловлення
ними оцінки власної творчості та реально існуючих музикознавчих складових кожного твору: його цільову
спрямованість, весь конгломерат музичних засобів виразності та їх багатовимірний і багатофункціональний
контекст. Увага концентрується на проблемі неспівпадіння мовного контенту автора у висловленні власних
уявлень про свій твір з фактичним станом речей з точки зору музикознавчої логіки, психології тощо.
Методологія дослідження опирається на аналіз сфери висловлення людського мислення Р. Барта, К. Бремона,
Ф. Джейсмона, Т. Титаренка, Ц. Тодорова, Є. Тшебінські та інших. Також на дослідження Г. Гадамера,
М. Гайдегера, П. Рікєра, Р. Харре, що розглядають наратив як дискурсивну структуру, що оформлюється на
основі власного досвіду. В галузі музичного мистецтва проблемі наратології приділено увагу в роботах
Н. Герасимової-Персидської, О. Зінкевич, Ю. Чекана та деяких інших музикознавців. Наукова новизна. Для
встановлення художньої концептуальності певних творів у роботі вперше здійснено порівняльний аналіз
суб’єктивно-авторського розуміння композиторами наративів власної творчості з музикознавчим,
культурологічним та соціально-політичним контекстом існування особистості. Висновки. Встановлено, що
засвоєння й усвідомлення сенсу є можливим лише через певні повідомлення, що можуть мати безліч сенсів, а
декодування їх у сукупності може мати довільну форму. Тож на стику сенсів оповідача й слухача з’являється
інтерпретативне його розуміння, яке і стає основою остаточного висновку.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to investigate the narratives of contemporary Ukrainian composers in the context of
their assessment of their own work and the actual existing musicological components of each work: its purpose, the
whole conglomeration of musical means of expression, and their multidimensional and multifunctional context.
Attention is focused on the problem of inconsistency of the author's linguistic content in expressing his own ideas about
his work, with the actual state of affairs, in terms of musicological logic, psychology, etc. The research methodology
is based on the analysis of the sphere of expression of human thinking by R. Bart, K. Bremon, F. Jameson,
T. Tytarenko, Ts. Todorov, E. Tshebinski and others. Also, studies by G. Gadamer, M. Heidegger, P. Reeker, R. Harre,
which consider the narrative as a discursive structure, formed on the basis of their own experience. In the field of
musical art, the problem of narratology is paid attention to in the works of N. Gerasimova-Persidskaya, O. Zinkevych,
Y. Chekan, and some other musicologists. Scientific novelty. For the first time in the work a comparative analysis of
the subjective-authorial understanding of composers of the narratives of their own work with the musicological,
culturological, and socio-political context of the existence of the individual, to establish the artistic conceptuality of
some of their works. Conclusions. It is established that the assimilation and awareness of meaning are possible only
through certain messages that can have many meanings, and decoding them together can take any form. Thus, at the
junction of the meanings of the narrator and the listener, his interpretive understanding appears, which becomes the
basis of the final conclusion.