Abstract:
Мета роботи. Висвітлити різні аспекти тлумачення художніх експериментів театральних постановок за
творами В. Винниченка з урахуванням загального концепту їх художньо-естетичної специфіки, жанрово стилістичних ознак та оригінальної мистецької манери драматурга. Методологія дослідження полягає у
застосуванні культурно-історичного методу для аналізу інтерпретації драматургічних творів В. Винниченка,
своєрідних ключових творчих процесів, режисерських трактувань його п’єс як майбутніх сценічних форм;
мистецтвознавчого методу для осмислення художньо-творчої діяльності драматурга в контексті еволюції і
прогресивних ідей у мистецтві театру; методу моделювання для аналізу моделі-постановки конкретного
відповідного періоду творчості драматурга; структурно-функціонального методу для дослідження основних
орієнтирів в організації творчого процесу над сценічним твором. Новизна дослідження полягає у проведенні
образно-стилістичного, художньо-композиційного аналізу еволюційного процесу творчості В. Винниченка як
драматурга-модерніста початку ХХ століття. Висновки. Маємо всі підстави констатувати, що поява постаті
В. Винниченка була непересічною подією: його феномен полягає в тому, що це один з небагатьох в українській
і світовій літературі митців, хто став класиком за життя. На основі зіставлення літературних першоджерел і
вистав можна зазначити, що відбувався експеримент і пошук нових сценічних форм. І особливості інтерпретації
творів В. Винниченка в українському театрі полягають у тому, що їх визначали різні компоненти сценічного
дійства, а також суспільно-історичний і культурний контексти життя України, котрі обумовлювали
експерименти, методи і форми інтерпретації літературної основи.
Description:
The purpose of the article is to highlight different aspects of the interpretation of artistic experiments of
theatrical performances based on the works of V. Vinnichenko, taking into account the general concept of their artistic
and aesthetic specificity, genre and stylistic features, and the original artistic manner of the playwright. The research
methodology consists in the application of the cultural-historical method to analyze the interpretation of
V. Vinnichenko's dramatic works, peculiar key creative processes, director's interpretations of his plays as future stage
forms; art history method for comprehending the artistic and creative activities of a playwright in the context of
evolution and progressive ideas in the art of theater; a modeling method for analyzing the model-setting of a specific
period of the playwright's work; a structural-functional method for the study of the main guidelines in the organization
of the creative process over a stage work. The scientific novelty of the research lies in carrying out a figurative stylistic, artistic compositional analysis of the evolutionary process of V. Vinnichenko's creativity as a modernist
playwright of the early twentieth century. Conclusions. There is every reason to state that the appearance of the figure
of V. Vynnychenko was an extraordinary event: his phenomenon also lies in the fact that he is one of the few in
Ukrainian and world literature who became a classic during his lifetime. Based on a comparison of literary sources and
performances, it can be noted that there was an experiment and a search for new stage forms. And the peculiarities of
the interpretation of V. Vinnichenko's works in the Ukrainian theater lie in the fact that it was determined by different
components of the stage performance, as well as the socio-historical and cultural contexts of the life of Ukraine, which
determined the experiments, methods, and forms of interpretation of the literary basis.