Abstract:
Стаття присвячена дослідженню особливостей функціонування композиторської школи України кінця ХХ – початку ХХІ ст. в контексті інкультураційних і акультураційних процесів, а також аналізу камерно-інструментальних композицій у проекції діалогу культур, що є потужним джерелом творчості сучасних українських митців та знаходить відображення у творах музичного мистецтва на ідейно-образному і неофольклорному стилістичних рівнях
Description:
At the end of the 20th century the processes of art communication and intercultural dialogue activated consid erably. This expedites the dynamics of Ukraine musical culture development. There are several inculturational factors
that promoted the creation of all conditions for the entry of art currents of post-industrial age into post-soviet cultural
space. Transitivity of Ukrainian culture at the turn of the century and existence of mental peculiarities of Ukrainian nation
(that causes inclination to alternative views). For multiethnic and multireligious Ukrainian space the aspiration for the
open dialogue of cultures is the basis for mutual understanding and harmonic coexistence of representatives of different
ethnic minorities. The dialogue of internal multinational environment of Ukraine is deepening and widening due to the
external dialogue of cultures. This is an aculturational factor which is both the process and the outcome of interchange,
mutual influence of cultures at the same time, with full preservation of original authentic features and cultural identity.
Existence of external contacts leads to enrichment of conception about art heritage and the import of world experience.