Abstract:
Стаття присвячена досліджденню виявів універсалізму в постмодерній естетиці камерно-інструментального виконавства України кінця ХХ - початку ХХІ століть. Дослідження окреслює передумови формування виконавського типу універсального інтерпретатора та вказує на жанрово-стильові, міжмистецькі та загальномистецькі універсалізми в ансамблевій естетиці сучасності. Крім того, проаналізовано окремі концертні та фестивальні проекти, організовані українськими митцями, та висвітлено їх мистецьке та концептуальне значення у розвитку сучасного камерного мистецтва України.
Description:
The article is devoted to study the universalism manifestations in postmod ern aesthetics of chamber instrumental performance in Ukraine of the late XX – early XXI
centuries. There is outlined the background for the formation of performing type of
universal interpreter of chamber instrumental music, there are indicated manifestations
of genre and style, interarts and general artistic universalism in the ensemble aesthetics
of modern times. Besides there are analyzed some concert and festival projects organized
by Ukrainian artists and highlighted their artistic and conceptual significance in the development of contemporary chamber instrumental art of Ukraine.