Abstract:
Мета статті – виявити особливості етикету як специфічного відображення властивого певному етносу
світогляду, світосприйняття та уявлень крізь призму феномена менталітету. Методологія дослідження.
Застосовано системний метод та конкретно-історичний метод дослідження, що посприяли з’ясуванню
співвідношення національного менталітету, етикету та культури спілкування; історичний та описовий методи;
структурно-семантичний метод, необхідний для виявлення структури національного етикету; метод
порівняльного аналізу менталітету та національно-культурних особливостей етикету. Наукова новизна.
Досліджено національно-культурні особливості вербального та невербального етикету в контексті специфіки
феномену менталітету; розглянуто національний етикет крізь призму культурного тла як специфічного
відображення властивого певному етносу світогляду, світосприйняття та уявлень; проаналізовано основні
характеристики менталітету українців, британців та китайців, що пояснюють специфіку етикету. Висновки.
Дослідження виявило, що етикет є суттєвим елементом національної культури народу, відображаючи його
національно-культурну специфіку та особливості образу життя. Засобами певних стереотипів, вербальних та
невербальних елементів в етикеті відображається світогляд народу та його світобачення, навколишня дійсність
та ціннісна сутність картини світу. Етикет з покоління в покоління відтворює культурно-національну
специфічність та звичаї народу, є унікальним інструментом для транслювання ментального тла і відображає
своєрідність національних рис філософсько-світоглядного бачення, етнопсихології, матеріальної та духовної
культури суспільства. Констатовано, що етикет є одним із основних носіїв етнокультурної інформації та засобом
вираження особливих рис етнічної ментальності. Специфічні елементи етикетних форм з етнокультурними
компонентами відображають національну картину світу, передають образ думки суспільства. Національні
особливості етикету сформовані протягом століть під впливом культурних та історичних особливостей розвитку
народу і виконують водночас етноконсолідуючу та етнодиференціюючу функцію, виступаючи як важливою
ознакою етносу і виділяючи його серед інших етносів. Аналіз менталітету та етикетних форм представників
різних культур, зокрема, українців, англійців та китайців, засвідчує, що саме в етикеті, як дзеркалі національного
характеру, сконцентровано світогляд нації, опосередкований розмаїттям екстракультурних факторів. Культурні
цінності народів, специфіка їх побуту, безсумнівно, відграють важливу роль у формуванні етикетної свідомості
та відображаються в правилах етикету певного народу.
Description:
The purpose of the article is to identify the features of etiquette as a specific reflection of the inherent ethnicity of
the worldview, worldview and ideas through the prism of the phenomenon of mentality. Research methodology. The
systematic method and the concrete-historical method of research were applied, which helped to clarify the relationship
between the national mentality, etiquette and culture of communication; historical and descriptive methods; structural semantic method necessary to identify the structure of national etiquette; method of comparative analysis of mentality and national and cultural features of etiquette. Scientific novelty. The national and cultural features of verbal and
nonverbal etiquette in the context of the specifics of the phenomenon of mentality are studied; national etiquette is
considered through the prism of cultural background as a specific reflection of the worldview, worldview and ideas
inherent in a particular ethnic group; the main characteristics of the mentality of Ukrainians, British and Chinese, which
explain the specifics of etiquette, are analyzed. Conclusions. The study found that etiquette is an essential element of the
national culture of the people, reflecting its national and cultural specifics and lifestyle features. By means of certain
stereotypes, verbal and nonverbal elements, etiquette reflects the worldview of the people and their worldview, the
surrounding reality and the value essence of the picture of the world. Etiquette from generation to generation reproduces
the cultural and national specifics and customs of the people, is a unique tool for translating the mental background and
reflects the uniqueness of national features of philosophical and ideological vision, ethnopsychology, material and
spiritual culture of society. It is stated that etiquette is one of the main carriers of ethnocultural information and a means
of expressing special features of ethnic mentality. Specific elements of etiquette forms with ethnocultural components
reflect the national picture of the world, convey the image of society. National features of etiquette have been formed
over the centuries under the influence of cultural and historical features of people's development and perform both
ethnoconsolidating and ethnodifferentiating functions, acting as an important feature of the ethnos and distinguishing it
from other ethnic groups. Analysis of the mentality and etiquette of representatives of different cultures, in particular,
Ukrainians, British and Chinese, shows that etiquette, as a mirror of national character, is concentrated in the nation's
worldview, mediated by a variety of extracultural factors. Cultural values of people, the specifics of their lives, of course,
play an important role in the formation of etiquette and are reflected in the rules of etiquette of a nation.