Abstract:
Мета статті – вивчити та описати особливості онтогенезу танцювальної культури Прикарпаття, його
значення для хореографічної культури та українців як нащадків культурної хореографічної спадщини
предків. Методологія. Поставлена в статті мета зумовила використання низки дослідницьких методів, a
саме: описового, логічного, історичного, системного методів. Компаративний метод дав змогу з’ясувати
етнокультурні механізми зародження, становлення й розвитку хореографії Прикарпаття як цілісного
феномену. У роботі використано порівняльний аналіз та синтез положень фахових праць дослідників у
галузях історії, культурології, етнографії, філософії, мистецтвознавства, пов’язаних з темою статті.
Наукова новизна публікації полягає в тому, що в ній вперше цілісно досліджено різні аспекти онтогенезу
хореографічної культури Прикарпаття в контексті її історичного розвитку, визначено особливості
становлення танцювальної культури, зумовлені впливами культур сусідніх народів. Висновки. Танець є
художнім засобом для засвоєння глядачем традиційних ознак, етики спілкування, історичного минулого,
традицій та побуту пращурів. Унікальність культурних традицій, звичаїв, вірування, географічного положення
та економічно-політичної ситуації зумовило становлення Прикарпатської хореографічної культури. Онтогенез та
тенденції розвитку танцю Прикарпаття сприяли створенню оригінальної, самобутньої, неповторної
хореографічної культури.
Description:
The purpose of the article is to study and describe the features of the ontogenesis of the dance culture of
Prykarpattia, its significance for choreographic culture and Ukrainians as descendants of the cultural choreographic
heritage of ancestors. Methodology. The goal set in the article has led to the use of a number of research methods, namely
the use of descriptive, logical, historical, systematic methods. The comparative method made it possible to elucidate the
ethnocultural mechanisms of the origin, formation and development of Prykarpattia choreography as a holistic
phenomenon. The paper uses a comparative analysis and synthesis of the provisions of professional works of researchers
in the fields of history, culturology, ethnography, philosophy, art history, related to the topic of this article. The scientific
novelty of the publication is that for the first time it comprehensively explores various aspects of the ontogenesis of
choreographic culture of Prykarpattia in the context of its historical development, identifies features of dance culture due
to the influences of neighboring nations. Conclusions. Dance is an artistic means for the audience to learn traditional
signs, ethics of communication, historical past, traditions and life of ancestors. The uniqueness of cultural traditions,
customs, beliefs, geographical location and economic and political situation led to the formation of the Carpathian
choreographic culture. Ontogenesis and trends in the development of dance in the Carpathians contributed to the creation
of an original, distinctive, unique choreographic culture.