Abstract:
Мета роботи – проаналізувати необарокові риси у сучасному українському мистецтві. Методологія
дослідження базується на засадах логічності, абстрактності та науковості. У роботі використані
загальнотеоретичні методи дослідження: синтез, індукція, аналіз, дедукція. Окрема увага звернена на
використання спеціальних методів наукового дослідження, зокрема формально-стилістичного, структурного
аналізу та семантичного підходу. За допомогою історичного методу вдалося простежити тяглість необарокових
традицій. У результаті використання компаративістичного методу проаналізовано та порівняно ключові
необарокові зразки українського мистецтва. Наукова новизна. У статті чи не вперше комплексно проаналізовано
розвиток необароко як окремого стилю у сучасних українських мистецтвознавчих студіях, утім, основний вектор
зроблений на аналіз сучасного українського живопису. Висновки. Необароко від ХІХ ст. запропонувало декілька
нових принципів, що суперечили засади тодішнього «офіційного» класицизму. Зокрема необарокова культура
спричинилася до відмови від єдиної, систематичної, простої моделі та сформувала погляд на світ як на
фрагментарну множинність. Українське необароко стало закономірним етапом у національній традиції, що
зверталося до її витоків та формувало складні стосунки із іншими виявами мистецтва. Відтак, значення цього
стилю є вагомим з огляду на подальший розвиток сучасної української культури. Поміж сучасних художників,
які звертаються до барокових традицій, важливими є постаті В. Рябченка, К. Реунова, А. Савадова, О. Тістола,
С. Панича та інших. Окремі необарокові риси містяться у творах М. Стороженка, Ю. Луцкевича, Д. Яблонського.
Розвиток необароко став настільки популярним у сучасному мистецтві, що навіть українські дизайнери активно
долучають до свого «мистецтва» його принципи.
Description:
The aim of the work is to analyze neo-baroque features in modern Ukrainian art. The research methodology is based
on the principles of logic, abstractness and scientificity. The general theoretical research methods are used in the work:
synthesis, induction, analysis, deduction. Particular attention is paid to the use of special art methods, including formal stylistic, structural analysis and semantic approach. With the help of the historical method it was possible to trace the
longevity of neo-baroque traditions. As a result of using the comparative method, neo-baroque samples of Ukrainian art
were analyzed and compared. Scientific novelty. The article comprehensively analyzes the development of neo-baroque
as a separate style in modern Ukrainian art studios, but the main vector is made for the analysis of modern Ukrainian
painting. Conclusions. Neo-Baroque from the XIX century, proposed several new principles, that contradicted the
principles of the „official” classicism. In particular, neo-baroque culture led to the rejection of a single, systematic, simple
model and formed a view of the world as a fragmentary plurality. Ukrainian neo-baroque became a natural stage in the
national tradition, which turned to its origins and formed complex relationships with other art forms. Therefore, the
significance of this style is significant given the further development of contemporary art. Among contemporary artists
who turn to the Baroque traditions, such figures as V. Ryabchenko, K. Reunov, A. Savadov, O. Tistol, S. Panych. and
others are important. Some neo-baroque features are contained in the works of M. Storozhenko, Y. Lutskevich,
D. Yablonsky, etc. The development of the neo-baroque has become so popular in contemporary art that even Ukrainian
designers are actively incorporating Baroque principles into their works.