Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Розвиток бальної хореографії в кавказьких країнах у другій половині ХХ – початку ХХІ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Павлюк, Тетяна Сергіївна
dc.date.accessioned 2022-08-17T09:28:03Z
dc.date.available 2022-08-17T09:28:03Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Павлюк Т. С. Розвиток бальної хореографії в кавказьких країнах у другій половині ХХ – початку ХХІ століття // Мистецтвознавчі записки. 2022. Вип. 41.С. 48–51. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4380
dc.description The aim of this article. The purpose of the article is to analyze the historical processes of the development of ballroom choreography in the Caucasian countries in the second half of the 20th century - early XXI century. Research methodology. The following methods were used in the work: historical and historical-genetic - to understand the genesis, the specifics of the processes of development of ballroom dance; source study - for the selection and processing of sources related to the art of ballroom dancing; comparative - to compare the historical periods of the evolution of ballroom culture; included observation - to view individual choreographic works and their preliminary comprehension. Novelty. For the first time, an attempt is made to scientifically study topical issues of the development of ballroom choreography in the Caucasian countries in the second half of the 20th century - early XXI century. Results. The article highlights the peculiarities of historical processes of ballroom choreography development in the Caucasian countries in the second half of the XX century - early XXI century. The history of formation, local specifics of ballroom choreography in Georgia, Armenia, Azerbaijan are analyzed. Ballroom choreography in the Caucasian countries has been constantly evolving in recent decades: the number of its supporters is growing, associations have become members of international federations, and the training of ballroom dance specialists has improved. It is concluded that the gradual integration of ballroom dancing into the international socio-cultural space is a common trend in these countries. It is emphasized that the majority of the amateur target audience of ballroom choreography in Caucasian countries is children's and junior contingent. On the other hand, the mass popularization of ballroom dancing as a recreational and health resource among the middle-aged and elderly is almost non-existent, and in this respect, the Caucasian countries lag far behind the Western world with its more developed social policies against ageism. Broadcasting the experience of different generations of ballroom dancers gives the right to talk about the heritage of ballroom choreography traditions in Georgia, Armenia, and Azerbaijan. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – проаналізувати історичні процеси розвитку бальної хореографії в кавказьких країнах (Грузії, Вірменії, Азербайджані) у другій половині ХХ – початку ХХІ століття. Методологія дослідження. У праці використано такі методи: історичний та історико-генетичний – для з’ясування генезису, специфіки процесів розвитку бального танцю; джерелознавчий – для відбору та опрацювання джерел, що стосуються мистецтва бального танцю; компаративний – для зіставлення історичних періодів еволюції бальної культури; включеного спостереження – для перегляду окремих хореографічних творів і попереднього їх осмислення. Наукова новизна. Уперше здійснено спробу наукового дослідження актуальних питань проблематики розвитку бальної хореографії в кавказьких країнах у другій половині ХХ – початку ХХІ століття. Висновки. У статті висвітлено особливості історичних процесів розвитку бальної хореографії в кавказьких країнах у другій половині ХХ – початку ХХІ століття. Проаналізовано історію становлення, місцеву специфіку бальної хореографії в Грузії, Вірменії, Азербайджані. Бальна хореографія в кавказьких країнах останні десятиліття постійно розвивається: зростає число її прихильників, асоціації набули членства в міжнародних федераціях, покращилась підготовка фахівців з бального танцю. Зроблено висновок, що поступова інтеграція бальних танців у міжнародний соціокультурний простір є загальною тенденцією цих країн. Наголошено, що більшу частину аматорської цільової аудиторії бальної хореографії в кавказьких країнах становить дитячий та юніорський контингент. Натомість масової популяризації бального танцю як рекреаційного й оздоровчого ресурсу серед населення середнього та старшого віку майже не існує, і в цьому аспекті кавказькі країни значно відстають від західного світу з його більш розвиненою соціальною політикою, спрямованою проти ейджизму. Трансляція досвіду різних поколінь майстрів бального танцю надає право говорити про спадковість традицій бальної хореографії в Грузії, Вірменії та Азербайджані. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject бальна хореографія uk_UA
dc.subject бальний танець uk_UA
dc.subject конкурсний танець uk_UA
dc.subject Грузія uk_UA
dc.subject Вірменія uk_UA
dc.subject Азербайджан uk_UA
dc.title Розвиток бальної хореографії в кавказьких країнах у другій половині ХХ – початку ХХІ століття uk_UA
dc.title.alternative The development of ballroom choreography in the Caucasian countries in the second half of the 20th century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account