Abstract:
Мета статті – виявити особливості сценічного дизайну як інструменту репрезентації режисерського
бачення п’єси в історичній ретроспективі і на сучасному етапі. Методологія дослідження. Застосовано
системний метод (для дослідження сценографічного дизайну як цілісної та розвиненої системи);
функціонально-типологічний метод (для з’ясування функцій сценічного дизайну в контексті специфіки
дизайнерської і режисерсько-постановочної діяльності); історико-культурологічний метод (для розгляду
означеного питання в процесі розвитку сценічного дизайну) та ін. Наукова новизна. Досліджено сценічний
дизайн як унікальний інструмент репрезентації режисерського бачення постановки; проаналізовано особливості
концептуальної та матеріальної послідовності процесу створення візуального образу вистави (за Д. Пейном);
виявлено вплив діяльності руху New Stagecraft на становлення сучасної концепції сценічного дизайну;
розглянуто специфіку сценічного дизайну в традиційному та нетрадиційному просторі. Висновки. Протягом
століть художнє вирішення сценічної постановки зазнавало багато різноманітних перетворень, відповідно до
конкретного періоду історичного розвитку театрального мистецтва, детально відтворюючи середовище,
мінімізуючись до практично вільного від декорацій та бутафорії простору сцени, репрезентуючи інноваційні
технології та ін. На сучасному етапі театральне мистецтво загалом та режисерське зокрема, продовжує шлях
пошуку нової постановочної форми. Під впливом активізації інтеграційних процесів, які технологічно та
інформаційно поєднують різноманітні комунікаційні та інформаційні засоби, а також відповідно до розвитку
специфічної культури створення і показу театральних вистав, вагомою частиною сценічного дизайну ХХІ ст.
стали аудіовізуальні засоби – телебачення, кінематограф, відео та мультимедіа. Дослідження виявило, що в
процесі історичного розвитку театру, фокус сценографа змістився з інтерпретації тексту на заданому
сценічному просторі на деконструкцію знайденого простору в критичному контексті. Проте сценічний дизайн
лишається могутньою виражальною силою творчості драматурга та режисера, посилюючи їх як візуальний
відбиток, органічно інтегрований в сенсовий Всесвіт вистави. Сценічний дизайн театральної вистави є
результатом логічного, образного мислення та інтуїтивного чуття, вираженого через ідею або центральну тему.
Оригінальна організація простору, драматизм, функціональність декорацій та костюмів, мультимедіа, світлове
рішення втілюють в пластичне рішення ідею вистави, поставлену режисером. Лишаючись найважливішою
постаттю в театрі, режисер знаходить візуальну підтримку в сценографічній риториці форм, обсягів та
хроматики в процесі створення ідеальної сфери, з єдиним однорідним змістом.
Description:
The aim of the article is to identify the features of stage design as a tool for representing the director's vision of
the play in historical retrospect and at the present stage. Research methodology. The system method was used (for the
study of scenographic design as a holistic and developed system); functional-typological method (to clarify the
functions of stage design in the context of the specifics of design and directing); historical and cultural method (to
consider this issue in the development of stage design), etc. Scientific novelty. Stage design as a unique tool for
representing the director's vision of production is studied; the peculiarities of the conceptual and material sequence of
the process of creating a visual image of the play are analyzed (according to D. Payne); the influence of the New
Stagecraft movement on the formation of the modern concept of stage design was revealed; the specifics of stage design
in traditional and non-traditional space are considered. Conclusions. Over the centuries, the artistic solution of stage
production has undergone many different transformations, according to a specific period of historical development of
theatrical art, recreating the environment in detail, minimizing to virtually free of scenery and props stage space,
representing innovative technologies and others. At the present stage, theatrical art in general and directing in particular, continues the search for a new form of production. Under the influence of intensification of integration processes, which
technologically and informationally combine various means of communication and information, as well as in
accordance with the development of a specific culture of creating and showing theatrical performances, an important
part of stage design of the XXI century. became audiovisual media - television, cinema, video and multimedia. The
study found that in the process of historical development of the theater, the focus of the set designer has shifted from the
interpretation of the text on a given stage space to the deconstruction of the found space in a critical context. However,
stage design remains a powerful expressive force in the work of the playwright and director, strengthening them as a
visual imprint, organically integrated into the semantic universe of the play. The stage design of a theatrical
performance is the result of logical, figurative thinking and intuitive feeling expressed through an idea or a central
theme. The original organization of space, drama, functionality of scenery and costumes, multimedia, lighting solution
embody in a plastic solution the idea of the play, staged by the director. Remaining the most important figure in the
theater, the director finds visual support in the scenographic rhetoric of forms, volumes and chromatics in the process of
creating an ideal sphere, with a single homogeneous content.