Abstract:
Мета роботи – охарактеризувати етапи формування збірки іконопису Національного центру народної
культури «Музей Івана Гончара» та визначити ключові постаті, що сприяли становленню музею. Окреслити
цінності, які заклав фундатор музею, з’ясувати їх значення для розбудови та розвитку установи. Методологія
дослідження. Для розкриття означених завдань застосовано метод системного аналізу. Історико-генетичний та
аксіологічний методи дали змогу відстежити етапи формування наукової думки стосовно іконопису. Наукова
новизна роботи полягає в тому, що в ній вперше проаналізовано значення постаті І. Гончара у справі вивчення,
збереження та популяризації народного іконопису. Висновки. Дослідження показало, що династичний метод
формування колекції іконопису в Музеї Івана Гончара виник завдяки авторитету засновника, визнанню
керівних принципів обрання ним предметів мистецтва для колекціонування. Тому всі етапи становлення музею
і подальший його розвиток відбуваються в контексті цінностей, які проголосив І. Гончар. Констатовано, що
погляди засновника випереджали свій час та набули розвитку в дослідженнях сучасних науковців.
Description:
The aim of the article is to reveal the main stages of formation of the museum collection of icon painting from
the status of I. Honchar's private initiative to its belonging to the modern cultural and artistic center; to briefly describe
these stages and identify key figures that contributed to the formation of the museum; to identify the values laid down
by the founder of the museum, find out their significance for the development and development of the institution aimed
at promoting and preserving folk art; to carry out an art analysis of samples of icon painting from certain regions of
Ukraine: Kyiv, Poltava, Chernihiv, and Eastern Podillya, which I. Honchar gave a general description to; to consider
some fundamental provisions and issues of methodology that give an idea of the state of research of folk icon painting
in Ukraine in the context of I. Honchar's views. Methodology. The method of system analysis was used to reveal these
tasks. The historical-genetic and axiological method allowed us to trace the stages of formation of scientific thought
regarding icon painting. Methods of stylistic and formal as well as iconographic analysis, methods of comparison,
establishment of analogies were used in the assessment of artistic qualities of standard samples. Some technical and
technological observations have supplemented the artistic analysis of folk icons. The scientific novelty of the work is
that for the first time the significance of the figure of I. Honchar in the preservation and popularization of folk
iconography is analyzed in it. Conclusions. All stages of the museum's formation and its further development take
place in the context of the values, proclaimed by I. Honchar. In the process of artistic analysis of samples of folk icon
painting, it turned out that the views of the founder can be developed and have confirmation in the research of modern
scholars.