Abstract:
Мета дослідження – визначити причини й характер еволюції жіночого портрета в українському
живописі в період військової агресії Росії проти України. Методологія. Робота базується на загальнонауковому
комплексному підході, що об’єднав методи мистецтвознавчого, культурологічного та філософсько-естетичного
дослідження. Використано методи образно-стилістичного, порівняльного й композиційно-художнього аналізу
творів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше досліджено мистецький образ українського
народного костюма як основоположного складника образу жінки-берегині в українському живописі під час
війни 2022 року; засвідчено, що жіночі образи в українському народному вбранні стають провідним мотивом
патріотичного живопису. Висновки. У статті проаналізовано характерні особливості застосування мистецького
образу українського народного костюма в жіночому портретному живописі періоду військових дій Росії проти
України 2022 року. Виявлено, що саме комплекс українського традиційного вбрання або ж його елементів
у художніх творах є символом незламності української нації, її зв’язку з минулим, поваги до народної культури.
У роботах наявне «дихання» реального світу з його трагічними подіями, відображено психоемоційний стан
суспільства через жіночі образи, поєднано прадавній та сучасний фольклор, акцентовано на національній
ідентичності. Сучасна українка залежно від емоційного спрямування роботи й застосування того чи іншого
елемента вбрання постає як Юна дівчина, Берегиня, Мадонна, Воїн. Отже, можна стверджувати, що мистецький
образ українського народного костюма в жанровому жіночому портретному живописі посідає особливе місце в
період складних психологічних катаклізмів у суспільстві 2022 року, є ефективним інструментом згуртування
української нації, спонукає до збереження територіальної, духовної, історико-культурної цілісності України.
Description:
Purpose of Research. The purpose of the research is to determine the reasons and nature of the evolution of the
female portrait in Ukrainian painting during the period of Russia's military aggression against Ukraine. Methodology.
The work is based on a general scientific complex approach, which combined the methods of art history, cultural,
philosophical and aesthetical. The methods of pictorial-stylistic, comparative and compositional-artistic analysis of the
works were used. Scientific Novelty. The scientific novelty of the work is the first attempt to analyse the artistic image
of the Ukrainian folk costume as a fundamental component of the image of a «beregyna» woman in Ukrainian painting
during the war of 2022. It is proven that female images in Ukrainian folk dress has become the leading motif of patriotic
painting. Conclusions. The research examines the characteristic features of the use of the artistic image of the
Ukrainian national costume in female portrait painting during the period of military operations of Russia against
Ukraine in 2022. It is highlighted that the complex of Ukrainian traditional clothing and its elements in artistic works is
a symbol of the indomitability of the Ukrainian nation, its connection with the past and respect for folk culture. The
works contain the «breathing» of the real world with its tragic events, the reflection of the psycho-emotional state of the
society through female images, the combination of ancient and modern folklore, and an emphasis on national identity.
A modern Ukrainian woman, dealt with the emotional direction of the work and the use of one or another element of the
constume, appears as a Young Girl, Beregynya, Madonna, Warrior. So, we can state that the artistic image of the Ukrainian national costume in genre female portrait painting occupies a special place in the period of the psychological
cataclysms in the Ukrainian society in 2022 and it is an effective tool to unite the Ukrainian nation and encourage the
preservation of the territorial, spiritual, historical and cultural integrity of Ukraine.