Abstract:
Мета роботи – проаналізувати мистецький доробок українського хореографа-постановника
П. Вірського в період роботи в Державному заслуженому академічному ансамблі танцю України та розкрити
феномен його театралізовано-образної народної хореографії в контексті театрального мистецтва.
Методологічною основою дослідження є діалектичний принцип пізнання, системний, соціокультурний та
історичні підходи, фундаментальні положення теорії та історії культури. Використано загальнонаукові й
міждисциплінарні методи дослідження, які дали змогу виявити тісний зв’язок народно-сценічного
танцювального й театрального мистецтва в постановчій роботі митця. Наукова новизна отриманих результатів
обумовлена метою, завданнями та проблематикою дослідження і полягає у виявленні й узагальнені
особливостей танцювального мистецтва українського хореографа, яке наблизило його театралізовано-сюжетні
постановки в ансамблі до своєрідного авторського театру народного танцю. Висновки. Творчість П. Вірського –
живий доказ синкретичного зв’язку танцювально-сценічного й театрального мистецтва. Ці сфери так міцно та
органічно злилися в багаторічній роботі митця в одному з найкращих танцювальних колективів України, що
майже всі постановки метра в національній народній хореографії мали яскраво виражений театралізовано образний характер. Увібравши в себе сучасні ідеї та форми хореографії, переробивши їх до своїх сюжетних
постановок, митець сформував чіткі орієнтири синтезу народно-хореографічного й театрального мистецтва.
Цим самим він нібито вказав на перспективний напрям розвитку народно-сценічного танцювального мистецтва
України. Крім того, у результаті аналізу художньо-стильових особливостей мистецького доробку П. Вірського
встановлено, що, експериментуючи, він зумів розширити жанрові кордони народно-сценічного танцю,
наблизивши його до стилю вистави. А це відразу ж дало підстави говорити про своєрідний авторський театр
народного танцю, базовою основою якого був Державний заслужений академічний ансамбль танцю України.
Description:
Purpose of Research. The purposes of the research are to analyse the artistic works of Pavlo Virsky, the
Ukrainian choreographer-director, in the State Honored Academic Dance Ensemble of Ukraine and to reveal the
phenomenon of his theatrical folk choreography in the context of theatrical art. Methodology. The scientific
methodological basis of the research is the combination of the dialectical principle of knowledge, systemic, socio cultural and historical approaches, the fundamental provisions of the culture theory and history of. The general
scientific and interdisciplinary research methods were used, which revealed the close connection between folk and stage
dance and theatre art in the artist's staging work. Scientific Novelty. The scientific novelty of the results are to identify
and generalise the features of dance art of Ukrainian choreographer, which brought his theatrical performances in the
ensemble to a kind of author's folk dance theatre. Conclusions. P. Virsky’s creativity is a living proof of the syncretic
connection among dance, stage and theatrical art. These spheres merged so strongly and organically in his many years
of work in one of the best dance groups in Ukraine, because everything he did in the national folk choreography had a
pronounced theatrical and figurative character. Having absorbed modern ideas and forms of choreography, reworking
them into his plot productions, the artist forms clear guidelines for the synthesis of folk – choreographic and theatrical arts. Thus, he allegedly points to a promising direction in the development of folk dance art in Ukraine. In addition, as a
result of the analysis of artistic and stylistic features of P. Virsky's artistic works we have found out that he managed to
expand the genre boundaries of folk-stage dance art, bringing them closer to the style of performance. This allows us to
talk about a kind of author's folk dance theatre, the basic basis of which was the State Honored Academic Dance
Ensemble of Ukraine.