Abstract:
Мета роботи – здійснити аналіз балету «За двома зайцями» на основі порівняння літератури, кінострічки
й авторської музики. Методологія. Дослідження передбачало застосування порівняльного аналізу
літературного першоджерела, музичної складової балету та кінострічки. Це дало змогу виявити особливості
представлення головних персонажів: Свирида Петровича Голохвастийого, Проні, Галі, Секлети Пилипівни
Лимарихи, подружжя Сірків – і пов’язаних з ними комічних елементів у творі М. Старицького та балеті
Шевченка – Литвинова, що базується на цьому сюжеті. Наукова новизна полягає у визначенні специфіки
авторської музики Юрія Шевченка в балеті «За двома зайцями». Аналіз музики балету здійснено вперше.
Висновки. Проведений порівняльний аналіз балету Ю. Шевченка та комедії М. Старицького дав змогу
виокремити спільні комічні елементи: «передзустріч» із головним персонажем Голохвастим; вибір лейттембрів
(кларнет, скрипка та піаніно), пов’язаний з комічністю Голохвастого та підкресленням його зовнішніх ознак:
худорлявості й «манєрності», претензії на шик та «образованість»; портрет Голохвастого в балеті і його
зовнішній вигляд (одяг та аксесуари), що відповідають образу Голохвастого з першоджерела; слабкість
Голохвастого до дівчат; любов Голохвастого до пісень, танців; гопак, що фігурує і в комедії, і в балеті.
Об’єднавчими складниками для комедії та балету також є лейтмотив дзвонів і романтизація сцени освідчення
Голохвастого в будинку Проні. Багатобічний, контрастний образ Секлети також яскраво представлений в обох
творах. Спільним комічним елементом визначено червоний чепчик Сірчихи; жест «дуля» Секлети, комічним
мотивом вважаємо мотив чуток, який у балеті передано всіма засобами виразності: музичними,
хореографічними й візуальними.
Description:
The purpose of the article is to analyze the ballet "For Two Hares" based on a comparison of literature, film,
and original music. Methodology. The article is based on a comparative analysis, analysis of the literary source, the
musical component of ballet and film. Based on the comparison, the analysis of the main characters and related comic
elements of the work of M. Starytsky and the ballet Shevchenko - Litvinov, based on this plot. These are Svirid
Petrovich Holokhvasty, Pronya, Galya, Sekleta Pylypivna Limarykha and the Sirkiv couple. The scientific novelty lies
in determining the peculiarities of Yuri Shevchenko's original music in the ballet "For Two Hares". The analysis of
ballet music was performed for the first time. Conclusions. The comparative analysis of Yu. Shevchenko's ballet and
M. Starytsky's comedy allowed us to single out common comic elements: "meeting" with the main character
Golokhvasty; the choice of leittembs (clarinet, violin and piano) is associated with the comic nature of Golokhvasty and
the emphasis on his external features: thinness and "mannerism", claims to chic and education; the portrait of
Golohvasty in the ballet and his appearance (clothes and accessories) corresponds to the image of Golohvasty from the
original source; Golohvastoy's weakness for girls; Golohvasty's love for songs and dances; hopak, which appears in
both comedy and ballet. Common to comedy and ballet are also the leitmotif of the bells, the romanticization of the
scene of the testimony of Golohvasty in the house of Proni. The multifaceted, contrasting image of Sekleta is also
vividly represented in both works. The common comic element is defined by the red cap of Sulfur; Sekleta's "fig"
gesture, we consider the motif of rumors to be a comic motif, which is conveyed in ballet by all means of expression
(musical, choreographic and visual).