Abstract:
Мета статті полягає у виявленні проблем міжкультурного співробітництва в процесі виробництва та
дистрибуції фільмів режисерських моделей авторського кіно та визначенні наукових орієнтирів, що
сприятимуть комплексному аналізу феномену українського авторського кінематографу в міжкультурному
просторі. Методологія дослідження. У межах теми використано аналітичний метод для вивчення
мистецтвознавчого й культурологічного аспекту проблеми. Крім того, застосовано методи систематизації та
узагальнення з метою аргументації самобутності феномену режисури авторського кінематографу, її місця в
сучасних культуротворчих процесах, а також визначення об’єктивних закономірностей, котрі характеризують
авторські кінематографічні практики в сучасному міжкультурному просторі. Крос-культурний метод дав змогу
виявити особливості виробництва й дистрибуції фільмів режисерських моделей авторського кіно в системі
міжнародного співробітництва. Культурологічний підхід обумовив узагальнену соціокультурну спрямованість
дослідження авторського кінематографу культури доби постмодерну та постпостмодерну. Наукова новизна
дослідження полягає в тому, що проблема міжкультурного співробітництва у виробництві та дистрибуції
авторського кіно в Україні та за її межами в контексті функціонування програм міжнародної підтримки вперше
постала предметом спеціального дослідження; аргументовано зміст понять «міжкультурний діалог»,
«копродукція» як певної специфічної цілісності та єдності взаємопов’язаних елементів; виокремлено й
схарактеризовано творчість українських кінорежисерів-авторів, фільми яких було створено як міжнародні
проєкти; доведено доцільність використання системного методу у вивченні особливостей міжнародного
фільмотворчого процесу; здійснено комплексний аналіз і виявлено особливості продукування та дистрибуції
фільмів режисерів-авторів у проєктах копродукції в Україні та за її межами. Висновки. Ознайомлення з
матеріалами, викладеними в статті, розширює арсенал знань щодо специфіки виробництва та дистрибуції
фільмів режисерських моделей авторського кіно в межах міжкультурних проєктів та уможливлює їх
використання в навчальних курсах з теорії та історії кіно й режисури.
Description:
The purpose of the article is to identify problems of intercultural cooperation in the production and distribution
of films directed by auteur cinema and to identify scientific guidelines that will contribute to a comprehensive analysis
of the phenomenon of Ukrainian auteur cinema in the intercultural space. Research methodology. An analytical
method was used to study the topic, which is necessary to study the art history and cultural aspects of the problem. In
addition, the researcher used methods of systematization and generalization, which were useful to argue the identity of
the phenomenon of directing auteur cinema, its place in modern cultural processes, as well as to determine the objective
patterns that characterize auteur cinematographic practices in modern intercultural space. A cross-cultural method was also used, which helped to identify the peculiarities of production and distribution of films directed by auteur films in
the system of international cooperation. In turn, the culturological approach led to a generalized socio-cultural
orientation of the study of the author's cinema of postmodern and postmodern culture. The scientific novelty of the
study is that the problem of intercultural cooperation in the production and distribution of auteur cinema in Ukraine and
abroad in the context of the functioning of international support programs has first become the subject of a special
study; the content of the concepts "intercultural dialogue", "co-production" as a certain specific integrity and unity of
interconnected elements is argued; the works of Ukrainian film directors-authors, whose films were created as
international projects, are singled out and characterized; the expediency of using the system method in studying the
peculiarities of the international filmmaking process is proved; a comprehensive analysis and features of production and
distribution of films by directors-authors in co-production projects in Ukraine and abroad. Conclusions. Acquaintance
with the materials presented in the article expands the arsenal of knowledge on the specifics of production and
distribution of films of directorial models of auteur cinema within intercultural projects and allows their use in training
courses on the theory and history of cinema and directing.