Abstract:
Мета роботи – дослідити особливості словесних засобів виразності актора в моноспектаклях.
Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні сукупності наукових методів, зокрема системного,
аналізу, синтезу, а також мистецтвознавчого підходу, що дало змогу отримати об’єктивні результати. Наукова
новизна роботи полягає в узагальненні теоретичного аналізу монологічних вистав, поставлених на українській
сцені, з акцентуванням на техніці мовленнєвої виразності та її мистецькій майстерності у виконанні акторів.
Висновки. Виділено різноманітні елементи театральної вистави. Узагальнено теоретичні дослідження щодо
ролі моножанру в сценічному мистецтві, основного засобу самовираження мономарту, тріади цієї форми
театральної дії: тексту, режисера, актора. Проаналізовано та класифіковано наративні моделі моноспектаклів:
традиційна розповідь персонажа, літературна інтерпретація, виступ у виставі, актор як друге «Я» героя, п’єса емоція, п’єса-зняття, п’єса-пам’ять. Визначено основні структурні параметри сценічної поведінки актора в
сольній виставі в складному співвідношенні ролей, автора й персонажа, міри акторської творчості,
перевтілення в образ – включення пластичності, психофізичного стану актора, цілеспрямованої вольової дії,
засвоєння різноманітних форм сценічного простору. На основі аналізу досліджень науковців-театрознавців
з’ясовано окремі аспекти історичного розвитку сольних вистав, процесу їх становлення та популярності в
сучасному театральному мистецтві.
Description:
The purpose of the work is to investigate the peculiarities of the verbal means of expression of the actor in one man shows. The research methodology is based on the application of a set of scientific methods, including systems,
analysis, synthesis, as well an art history approach, which allowed to obtain objective results. The scientific novelty of
the work lies in the generalization of the theoretical analysis of monologue performances staged on the Ukrainian stage,
with an emphasis on the technique of speech expression and its artistic skill in the performance of actors. Conclusions.
Various elements of theatrical performance are highlighted. Consideration of theoretical studies of the role of the
monogenre in the performing arts, the main means of self-expression of monomart, the triad of this form of theatrical
action - text, director, actor. Analysis and classification of narrative models of one-man shows: traditional narrative of a
character, literary interpretation, performance in a play, actor as the second "I" of the hero, play-emotion, play-removal,
play-memory. Determining the main structural parameters of the actor's stage behavior in a solo performance in a complex relationship of roles, author and character, the degree of acting, reincarnation in the image - the inclusion of
plasticity, psychophysical state of the actor, purposeful volitional action, assimilation of various forms of stage space.
Based on the analysis of research by scientists and theater critics, certain aspects of the historical development of solo
performances, the process of their formation and their popularity in modern theatrical art have been clarified.