Abstract:
Мета статті – дослідити процес формування моделі надання освітніх послуг ЗВО в умовах
воєнного стану. Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових і спеціальних методів дослідження, зокрема аналізу і синтезу, порівняння, узагальнення, системно-структурного та
статистичного аналізу. Наукова новизна. Сформовано модель надання освітніх послуг ЗВО та визначено способи організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Висновки. Належна організація
дистанційного навчання полягає в забезпеченні безперебійного підключення до мережі «Інтернет»,
скороченні процесу соціальної ізоляції, а також імплементації заходів щодо забезпечення якісного дистанційного навчання в ЗВО. Основним завданням для Міністерства освіти і науки України стало розроблення
та імплементація сформованих практичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Визначено, що для реалізації моделі надання освітніх послуг насамперед потрібно асекурувати
дистанційну координацію роботи всіх спеціалістів, що потребує використання електронних технологій не
лише для навчання, а й для управління освітніми процесами чи забезпечення електронного документообігу.
Виокремлено критерії, яких необхідно дотримуватись задля збереження ефективності дистанційного навчання в Україні; визначено, що освітній процес навіть в умовах воєнного стану повинен зберігати свій базис,
який складається з теоретичної складової навчання, практичної діяльності студентів та системи контролю. Проаналізовано основні електронні сервіси для забезпечення дистанційного навчання. Підсумовано, що
для ефективної реалізації моделі надання освітніх послуг в умовах воєнного стану необхідно здійснити низку
загальних універсальних кроків з метою психолого-педагогічної адаптації освітнього процесу. Виокремлено
заходи, що стануть підґрунтям психолого-педагогічних особливостей адаптації освітнього процесу у ЗВО.
Description:
The purpose of the research is to investigate the process of formation of a model of providing
educational services of higher education institutions under the martial law. Research methodology consists of the
general scientific and special research methods, in particular analysis and synthesis, comparison, generalization,
system-structural and statistical analysis. Scientific novelty. A model of providing educational services of higher
education institutions has been formed. The methods of organizing the educational process in the conditions of
martial law have been determined. Conclusions. The proper organization of distance learning consists in ensuring
an uninterrupted connection to the Internet, reducing the process of social isolation, as well as implementing
measures to ensure high-quality distance learning in higher education institutions. The main tasks for the Ministry
of Education and Science of Ukraine were the development and implementation of the formed practical
recommendations regarding the organization of the educational process in the conditions of martial law. It was
determined that in order to implement the model of providing educational services, first of all, it is necessary to
ensure the remote coordination of the work of all specialists, which requires the use of electronic technologies not
only for training, but also for managing educational processes or ensuring electronic document circulation. The
criteria that must be observed in order to maintain the effectiveness of distance learning in Ukraine are highlighted;
it is determined that the educational process, even under martial law, must retain its basis, which consists of the
theoretical component of education, the practical activities of students, and the control system. The main electronic
services for providing distance learning have been analysed. It is concluded that for the effective implementation of
the model of providing educational services in the conditions of martial law, it is necessary to implement a number
of general universal steps for the purpose of psychological and pedagogical adaptation of the educational process.
The measures that will become the basis of the psychological and pedagogical features of the adaptation of the
educational process in higher education institutions have been defined.