Abstract:
Мета дослідження – виділити основні архетипи народної ляльки та з’ясувати можливості їх використання
в лялькотерапії. Методологія дослідження. Для досягнення мети застосовано історичний, аналітичний
та семіотичний методи дослідження з культурологічною інтерпретацією результатів. Наукова новизна полягає
в тому, що роль архетипів народної ляльки в сучасній культурі та лялькотерапії вперше розглянуто в
культурологічному аспекті. Оскільки під час арттерапевтичних занять активізується колективна свідомість і
виникає доступ до підсвідомого, архетипи народної ляльки в поєднанні зі знаками та символікою не тільки
сприяють ознайомленню з українською матеріальною і духовною культурою, а й виконують інформаційнокомунікативну функцію, при цьому сприяючи засвоєнню та відтворенню культури й соціальній адаптації
особистості. Висновки. Створюючи матеріальний об’єкт – народну ляльку, що водночас є образом-символом
людини, у здійсненні акту творчості людина через ляльку, надаючи їй значення альтер-его, отримує можливість
розкрити приховані властивості особистості. Використання народної ляльки в арттерапії з урахуванням
застережних механізмів і зверненням до її основних архетипів популяризує народну культуру в сучасному
суспільстві й допомагає розв’язувати проблеми у сфері особистісних відносин дітей і дорослих.
Description:
The purpose of the article is to identify the basic archetypes of the folk doll and to find out the possibilities of their
use in therapeutic puppetry. The research methodology is based on the use of historical, analytical, and semiotic methods
of research with culturological interpretation of the findings. The scientific novelty is that the role of folk doll archetypes
in modern culture and therapeutic puppetry is examined for the first time from the culturological aspect. Since collective
consciousness is activated during art therapy classes and access to the subconscious is gained, folk doll archetypes in
combination with specific signs and symbols contribute not only to familiarisation with Ukrainian material and spiritual
culture, but also perform an informational and communicative function, simultaneously contributing to the assimilation
and reproduction of culture and social adaptation of the individual. Conclusions. Creating a material object, a folk doll,
which is at the same time an image-symbol of a person, giving it the meaning of an alter ego, a person through the doll
gets the opportunity to reveal the hidden properties of their personality. The use of a folk doll in art therapy, taking into
account precautionary mechanisms and addressing its main archetypes, popularises folk culture in modern society and
helps in solving problems in the sphere of personal relationships between children and adults.