Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Культурологічні засади освіти в умовах цифровізації суспільства

Show simple item record

dc.contributor.author Подгаєцька, Вікторія Віталіївна
dc.contributor.author Іващенко, Олена Леонідівна
dc.contributor.author Дніпренко, Вадим Іванович
dc.date.accessioned 2022-10-28T10:14:39Z
dc.date.available 2022-10-28T10:14:39Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Подгаєцька В. В., Іващенко О. Л., Дніпренко В. І. Культурологічні засади освіти в умовах цифровізації суспільства. // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 52–56 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4483
dc.description The purpose of the work is to explore the cultural foundations of modern education in the context of digitalisation of all spheres of society. The research methodology is based on the application of a systemic approach, as well as analytical, cultural, and axiological methods, which allow a comprehensive consideration of the given issue and draw justified conclusions. The scientific novelty of the study consists in the generalisation of statements regarding the definition of the key role of cultural studies and culture at the current stage of education development, in particular in the context of digitalisation of society and all spheres of its life. It is substantiated that the culturological paradigm provides an understanding of pluralism in education; the relationship between education and culture is revealed, first of all, through a person, who is a systemic connecting link of the cultural and educational systems. Conclusions. Education as a social and cultural phenomenon is an integral part of the evolutionary development of mankind. The goal of education as a socio-cultural phenomenon is the reorientation of its cultural function, which should be a priority, to correspond to new trends of socio-cultural development, to focus on such cultural dominants of today’s world as anthropocentrism, humanism, democracy, spirituality, morality, variability, and integrativeness. This understanding of modern education corresponds to the trends and dynamics of modern culture, changes the nature of actions in the educational space, expanding the boundaries of its design. Awareness of the cultural foundations of education contributes to the creation of such an educational space where different cultures interact most fully, tolerance and respect are formed, there is an awareness that global culture consists of different cultures, the plurality of which creates its unique mosaic, providing the ability for self-development as a culture of humanity as a whole, as well as each of its components. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – дослідити культурологічні підвалини сучасної освіти в умовах процесів цифровізації всіх сфер життєдіяльності суспільства. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні системного підходу, аналітичного методу, культурологічного, аксіологічного, що дало змогу комплексно розглянути означену проблематику та сформулювати обґрунтовані висновки. Наукова новизна статті полягає в узагальненні тверджень щодо визначення ключової ролі культурології і культури на сучасному етапі розвитку освіти, зокрема в контексті процесів цифровізації суспільства та всіх сфер його життя. Обґрунтовано, що культурологічна парадигма дає розуміння плюралістичності в освіті, а взаємозв’язок освіти й культури виявляється, передусім, через людину, яка є системною поєднувальною ланкою культурно-освітньої системи. Висновки. Освіта як соціальне й культурне явище є невід’ємним складником еволюційного розвитку людства. Метою освіти як соціокультурного феномену стає переорієнтація її культурної функції, що має бути пріоритетною, відповідати новим тенденціям соціокультурного розвитку, орієнтуватися на такі культурні домінанти сучасності, як антропоцентризм, гуманізм, демократизм, духовність, моральність, варіативність, інтегративність. Таке розуміння сучасної освіти відповідає тенденціям і динаміці сучасної культури, змінює характер дій в освітньому просторі, розширюючи межі його проєктування. Усвідомлення культурологічних засад освіти сприяє створенню такого освітнього простору, де найбільш повно взаємодіють різні культури, формуються толерантність і повага, відбувається усвідомлення, що глобальна культура складається з різних культур, множинність яких і створює її унікальну мозаїку, забезпечуючи здатність до саморозвитку як культури людства загалом, так і кожної її складової. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject культурологія uk_UA
dc.subject культурологічне знання uk_UA
dc.subject освіта uk_UA
dc.subject цифровізація uk_UA
dc.subject культурологічна парадигма uk_UA
dc.subject творча особистість uk_UA
dc.subject особистісний розвиток uk_UA
dc.title Культурологічні засади освіти в умовах цифровізації суспільства uk_UA
dc.title.alternative Cultural Foundations of Education in the Conditions of Society Digitalisation uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account