Abstract:
Мета роботи – дослідити специфічну роль рушника як ключового елемента весільного жіночого вбрання
в контексті його культурного коду; окреслити поняття культурного коду з погляду декоративного мистецтва
й народного світогляду; визначити роль вишитого рушника в жіночому весільному костюмі. Методологія
дослідження побудована на принципі історизму, системності й авторської об’єктивності. Також використано
загальнонаукові методи аналізу, аналогії, моделювання та системного аналізу. Наукова новизна. У статті
вперше розкрито специфіку вишитого рушника як елемента культурного коду жіночого весільного вбрання
українського народу. Окреслено роль рушника в народному костюмі нареченої як одного з його ключових
елементів, наповнених обереговим смислом, розглянуто його застосування як уособлення пояса. Пояснено
причини таких обрядодій. Висновки. Шляхом аналізу окремих виробів декоративно-ужиткового мистецтва
(рушників, частин костюма), комплексу обрядів і зразків усної народної творчості, дотичних до теми
дослідження, доведено, що вишитий рушник у весільній обрядовості українського народу відіграє важливу роль
саме з погляду його як елемента культурного коду вбрання нареченої. На низці прикладів розкрито способи
пов’язування його на наречену й нареченого та інших учасників обрядодій. Задля цього використано весільні
світлини та ілюстрації із зображенням наречених у традиційному святковому костюмі. До таких, зокрема,
належать ілюстрації весільного строю молодих із Херсонського повіту Херсонської губернії, костюми молодят
з Новгород-Сіверського повіту Чернігівської губернії, світлина з весілля с. Боровикове Черкаської області
(середина ХХ століття).
Description:
The purpose of the article is to study the specific role of the embroided towel (rushnyk) as a key element of
women’s wedding clothing in the context of its cultural code; outlining the concept of cultural code in terms of decorative
art and people’s worldview; to determine the role of the embroidered towel (rushnyk) in women’s wedding costume. The
methodology of the study is based on the principle of historicism, systematicity and author’s objectivity. General
scientific methods of analysis, analogies, modeling, and systemic analysis have also been used. Scientific novelty. The
article reveals for the first time the specifics of the embroidered towel (rushnyk) as an element of cultural code of women’s
wedding clothing of the Ukrainian people. The role of the embroided towel (rushnyk) in a traditional costume of a bride
is outlined as one of its key elements having a protective meaning, considering its use as personification of a belt. The
reasons for such rituals are explained. Conclusions. By analysing particular items of decorative and applied arts
(embroided towels, costume elements), as well as a set of rituals and examples of oral folk arts related to the topic of the
study, it has been proved that the embroidered towel (rushnyk) in wedding rituals of the Ukrainian people plays an
important role precisely in terms of using it as an element of cultural code of the bride’s clothing. A number of examples
reveal the ways of tying it to a bride and a groom, as well as other participants of the ceremony. For this purpose, wedding
pictures and illustrations depicting brides and grooms in traditional festive costumes were used. They included, in
particular, illustrations of wedding clothing of young people from Kherson county of Kherson province, costumes of newly married couples from Novhorod-Siverskyi county of Chernihiv province, a picture of a wedding in the village of
Borovykove, Cherkasy region (mid-20th century).