Abstract:
Мета роботи полягає в комплексному підході до вивчення українського народного костюма в
соціокультурному контексті сучасності. При аналізі вбрання в етностилі в гардеробі перших леді України
важливо розглянути його як вияв поєднання національних традицій вбрання та сучасних підходів до його
трактування в суспільстві. Методологічною основою дослідження стали такі загальнонаукові методи, як-от:
метод узагальнення, системно-структурний та структурно-функціональний, що уможливили вияв і аналіз
традиційних та новаційних засад українського народного костюма і його елементів у сучасному дизайнерському
одязі України початку ХХІ століття. Наукова новизна статті полягає в тому, що зібрано, проаналізовано та
систематизовано джерелознавчий і фактологічний матеріал за обраною темою, проаналізовано передумови
«відродження» українського костюма, з’ясовано особливості використання окремих елементів костюма на
підставі політичних, економічних і соціокультурних чинників. Висновки. Визначено низку чинників, що
впливають на трансформацію елементів українського народного костюма в сучасному одязі, який створюють
українські дизайнери. Здійснено аналіз творчого доробку провідних українських дизайнерів періоду сучасності:
Оксани Караванської, Роксолани Богуцької, Оксани Полонець, Лілії Пустовіт, Артема Клімчука, Лілії
Літковської, бренду Lake, які свого часу створювали вбрання в етностилі першим леді України – Катерині
Ющенко, Марині Порошенко, Олені Зеленській – для їх участі в урочистих заходах. Це сукні, вишиті сорочки,
костюми, які дружини Президентів України вдягали, зокрема, на святкування Дня Незалежності України,
Міжнародного дня вишиванки. З’ясовано, що лідери суспільної думки, зокрема перші леді України, через
власний візуальний образ популяризують національну ідею, є прикладом для наслідування різних верств
населення України, сприяють збереженню національної ідентичності, впливають на загальносвітові тенденції
у фешн-індустрії.
Description:
The purpose of the article is a comprehensive approach to the study of Ukrainian folk costume in socio-cultural
context of modernity. Analysing ethnic-style clothing in the wardrobe of the First Ladies of Ukraine, there is an urgent
need to consider it as a combination of national clothing traditions and modern approaches to its interpretation in the
society. The methodological basis of the study included general scientific methods, such as generalisation, systemicstructural and structural-functional methods that made it possible to identify and analyse traditional and innovative
foundations of the Ukrainian folk costume and its elements in modern designer clothing of Ukraine at the beginning of
the 21st century. The scientific novelty of the study consists in the fact that source and factual material on the chosen
topic has been collected, analysed and systematised, the prerequisites of "revival” of the Ukrainian costume have been
analysed, and the peculiarities of using the individual costume elements have been clarified on the basis of political,
economic, and socio-cultural factors. Conclusions. A number of factors influencing the transformation of Ukrainian
national costume elements in modern clothing created by Ukrainian designers have been identified. The creative heritage
of leading Ukrainian designers of modern period – Oksana Karavanska, Roksolana Bohutska, Oksana Polonets, Lilia
Pustovit, Artem Klimchuk, Lilia Litkovska, Lake brand, who created ethnic-style clothing of the First Ladies of Ukraine
– Kateryna Yushchenko, Maryna Poroshenko, Olena Zelenska – for their participation in ceremonial events has been analysed. These are dresses, embroidered shirts, suits worn by wives of the Presidents of Ukraine, in particular, to
celebrate the Independence Day of Ukraine and the International Vyshyvanka Day. It has been found that leaders of public
opinion, in particular the First Ladies of Ukraine, through their own visual image, popularise the national idea, are an
example for imitation by different layers of Ukrainian population, contribute to preservation of national identity, influence
global trends in the fashion industry.