Abstract:
Мета роботи – проаналізувати три пісні-переможниці міжнародного конкурсу «Євробачення» 2004, 2016 та
2022 років («Дикі танці», «1944» та «Стефанія») у виконанні співачок Руслани, Джамали й гурту «Kalush
Orchestra». Для здійснення такого дослідження систематизовано перелік виокремлених вітчизняними
науковцями характерних рис сучасних українських і світових естрадних хітів. Методологія дослідження полягає
у використанні принципів аналізу музичних композицій і загальнонаукових методів систематизації та
узагальнення отриманих результатів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше ґрунтовно досліджено
пісню «Стефанія», яка з’явилася порівняно нещодавно та отримала найвищі бали під час міжнародного конкурсу
«Євробачення 2022». Висновки. Українські науковці, які досліджують проблематику естрадно-пісенної
творчості (зокрема В. Тормахова, М. Мозговий, Т. Рябуха та ін.), достатньо повно розробили концептуальні
підходи, що дають змогу поглиблено аналізувати зразки сучасних світових та вітчизняних хітів. Фактично всі з
виокремлених у дослідженнях вчених характерних рис сучасної української естрадної пісні ми виявили в
аналізованих творах. Відмічено яскраво виражену національну основу всіх досліджених композиційпереможниць «Євробачення» (українська – у піснях «Дикі танці» та «Стефанія» і кримськотатарська – у
композиції «1944»), що свідчить про зростання зацікавленості культурами корінних народів нашої держави у
світі та їх включеність до глобальних мистецьких процесів. Впевнені перемоги українських виконавців на
міжнародному конкурсі «Євробачення» у 2004, 2016 та 2022 роках, безумовно, є показником успішного розвитку
українського естрадно-пісенного мистецтва
Description:
The purpose of the work. The article is devoted to the analysis of three winning songs of the Eurovision Song
Contest in 2004, 2016, and 2022 (“Wild Dances”, “1944”, and “Stefania”), performed by singers Ruslana, Jamala, and
the “Kalush Orchestra” band. To carry out the study, a list of the characteristic features and peculiarities features of
modern Ukrainian and world pop hits identified by domestic scientists has been systematised. The research methodology
consists in using the principles of analysis of musical compositions and general scientific methods of systematisation and
generalisation of the obtained results. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time the “Stefania”
song was thoroughly researched, which appeared relatively recently and received the highest scores during the
international “Eurovision 2022” contest. Conclusions. Ukrainian scholars investigating the problems of pop song
creativity (in particular, V. Tormakhova, M. Mozgovyi, T. Riabukha) have sufficiently developed conceptual approaches
that allow in-depth analysis of samples of modern world and domestic “hits”. In fact, the author has found in the analysed
works all of the characteristic features and peculiarities of modern Ukrainian pop songs identified by researchers. The clearly expressed national basis of all the researched Eurovision winning works (Ukrainian in the songs “Wild Dances”
and “Stephania” and Crimean Tatar in the song “1944”) draws attention, which indicates the growing interest in the
cultures of the indigenous peoples of our country in the world and their inclusion in global artistic processes. Confident
victories of Ukrainian performers at the international Eurovision contest in 2004, 2016 and 2022 are certainly an indicator
of the successful development of Ukrainian pop and song art.