Короткий опис(реферат):
Мета дослідження – визначення історичних зв’язків Швеції та України, що дасть змогу в аналізі Концерту
для саксофона та струнного оркестру Л.-Е. Ларссона виявити відмітні національні риси музичного твору.
Методологічною основою є інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, як це вказано в працях
Д. Андросової, О. Маркової, О. Муравської, з акцентуацією на герменевтичному та стильово-компаративному
аналізі. Наукова новизна визначається першістю у виділенні національних рис шведського композиторського
мислення порівняно з досягненнями композиторської продукції України, а також тим, що вперше в
музикознавстві України й Китаю саксофонний Концерт Л.-Е. Ларссона став предметом музикознавчого аналізу.
Висновки. Пам’ять про історичну зумовленість візантійським обґрунтуванням культури Київської Русі і вікінгівварягів майбутньої Швеції, контактів українського козацтва і Швеції XVII століття дає змогу впевнено
поставитися до лірично-мелодичних збігів у музичному висловленні Швеції та України, з яких перша виділяється
зі скандинавського оточення своєю довірою до популярної сфери й до академізму професійно-композиторського
вираження. Аналіз Концерту для саксофона зі струнним оркестром Л.-Е. Ларссона, здійснений уперше в
українському й китайському музикознавстві, засвідчив помітність національних рис вираження шведського
майстра саме в академічній ліричності мислення, що виділяється на тлі явного співвіднесення його композиції зі
здобутками Г. Малера і Я. Сібеліуса.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the research is to determine the historical ties between Sweden and Ukraine, which allows the
analysis of the Concerto for saxophone and string orchestra by L.-E. Larsson to mark the distinctive national features that
stand out against the background of the lyrical reserves of the Swedish and Ukrainian artistic parties. As a methodological
basis, we put forward the intonation approach of the school of B. Asafyev in Ukraine, as it developed in the works of
D. Androsova, O. Markova, O. Muravska, with emphasis on hermeneutic and stylistic-comparative analysis. The
scientific novelty is determined by the primacy in highlighting the national characteristics of the Swedish composer's
thinking in comparison with the achievements of the composer's output of Ukraine, as well as the fact that, for the first
time in the musicology of Ukraine and China, the Saxophone Concerto of L.-E. Larsson became the subject of
musicological analysis. Conclusions. The memory of the historical conditioning by the Byzantine grounding of the
culture of Kyivan Rus and Viking-Varyangs of the future Sweden, the contacts of the Ukrainian Cossacks and Sweden
of the 17th century allows us to trust the lyrical and melodic coincidences in the musical expressions of Sweden and
Ukraine, of which the former stands out from the Scandinavian environment by its credibility to the popular sphere and
to the academicism of professional-composer expression. Analysis of Concerto for saxophone with string orchestra by
L. - E. Larson, performed for the first time in Ukrainian and Chinese musicology, testified to the prominence of national
features of the Swedish master's expression precisely in the academic lyricism of thinking, which stands out against the
background of the clear correlation of his composition with the achievements of H. Mahler and J. Sibelius.