Abstract:
Мета роботи – виявлення жанрово-стильових параметрів «циклу циклів» Валентина Сильвестрова
«Майдан – 2014». Методологія дослідження спирається на жанрово-стильовий та інтонаційний методи.
Наукову новизну визначає дослідження жанрово-стильових особливостей масштабного твору В. Сильвестрова
«Майдан – 2014» у загальному контексті творчості композитора. Вперше об’єктом вивчення постає
монументальний хоровий твір «Майдан – 2014» В. Сильвестрова, який поєднує у цілісній художній формі
прийоми, що є типовими для традицій національної і західноєвропейської музичних культур. Висновки.
В. Сильвестров визначає «Майдан – 2014» як «цикл циклів». Така дефініція підкреслює новаторську природу
монументального хорового твору, який, з одного боку, є цілісною композицією, а з іншого – циклічною
побудовою, що містить контрастні зіставлення, наскрізні композиційні «ланцюги» та спільні принципи
структурування на рівні виокремлених «малих циклів», тому доцільно розглядати діалектику прийомів
об’єднання-диференціювання композиційних складових, яка зумовлює постійне «перетікання» та перехід з
одного рівня слухацького сприйняття на інший у напрямі формування враження цілісного художнього феномену.
«Малі» цикли об’єднуються в єдине ціле, що можна трактувати по-різному. Кожен цикл у широкому сенсі
розкриває свій образ Майдану – України, тому можна констатувати, що на рівні змісту всієї композиції
функціонує варіаційність, а на музичному – «фрескова» драматургія, де малий цикл різними засобами проявляє
образ найвищого узагальнення – «символ України» та перетворює конкретно-історичні події у позачасові
феномени, що їх смисли розкривають найвищі цінності буття Людини. Отже, жанрово-стильові параметри твору
демонструють оригінальність художніх рішень В. Сильвестрова та стають виявленням його власної
«метамузичної рефлексії» (вираз композитора), що відкриває нові смислові горизонти в просторі вже наявних
традицій, принципів, правил.
Description:
The purpose of the research is to identify the genre and style parameters of the choral composition “Maidan –
2014” by Valentyn Silvestrov. The research methodology is based on genre, style and intonation, as well as art history
methods. The scientific novelty is determined by the study of the genre and style specifics of the “Maidan – 2014” by
V. Silvestrov in the general context of the composer's work. For the first time, the object of study is the composer's
understanding of the genre of “cycle of cycles”, which combines techniques that are typical for the traditions of both
national and Western European musical cultures in a holistic artistic form. Conclusions. V. Silvestrov defines “Maidan
– 2014” as a “cycle of cycles”. This definition emphasises the innovative nature of the monumental choral work. On the
one hand, it is a holistic composition and, on the other, it is a cyclical construction that contains contrasting comparisons,
end-to-end compositional “chains” and common principles of structuring at the level of isolated “small cycles”. Therefore,
it seems appropriate to consider the dialectic of methods of combining and differentiating compositional components,
which causes a constant “flow” and transition from one level of listening perception to another in the direction of forming
the impression of a holistic artistic phenomenon. The “small” cycles are united into an entirety that can be interpreted in
different ways. In a broad sense, each cycle reveals its image of the Maidan – Ukraine. Therefore, it can be stated that at
the level of the content of the whole composition variability functions, and at the musical level – “fresco” dramaturgy,
where a small cycle by various means shows the image of the highest generalisation – “symbol of Ukraine” and transforms specific historical events into timeless phenomena. Thus, the genre and style parameters of the work reveal the originality
of Silvestrov`s artistic decisions and become a manifestation of his own “metamusical reflection” (Silvetrov’s
expression), which opens new semantic horizons in the space of existing traditions, principles and rules.