Abstract:
Метою роботи є дослідження особливостей сценічного слова діячів театру корифеїв та їх вплив на сучасний
український театр, зокрема на викладання дисципліни «Сценічна мова» в театральних вишах. Методологія
дослідження полягає в застосуванні методу історичної ретроспекції, який використано для аналізу сценічного
слова в акторській діяльності корифеїв українського театру кінця ХІХ – початку ХХ століття; застосування
художньо-історичного методу дало змогу проаналізувати творчу роботу М. Кропивницького, М. Садовського,
М. Заньковецької, І. Карпенка-Карого, П. Саксаганського та М. Старицького над сценічним словом у згаданий
вище період; завдяки методу аналізу ролі задля глибшого розкриття проблеми більш детально досліджено деякі
акторські роботи М. Садовського, М. Заньковецької та І. Карпенка-Карого. Наукова новизна статті полягає в
дослідженні впливу театру корифеїв у контексті сценічного слова на сучасний вітчизняний театральний процес,
зокрема на навчання молодих акторів, а також на формування літературної норми української мови. Висновки.
Завдяки діяльності театру корифеїв у галузі сценічного слова сформована орфоепічна база сучасної української
літературної і розмовної мови, яка актуальна в культурній сфері, зокрема в сучасному театрі. Наполеглива робота
М. Кропивницького, М. Садовського, М. Заньковецької, І. Карпенка-Карого, П. Саксаганського й М. Старицького
в шліфуванні сценічного слова сприяла професіоналізації українського театру та інституціоналізації театральної
освіти.
Description:
The purpose of the article is to study the features of the stage speech of the coryphaes theatre actors and their
influence on the modern Ukrainian theatre, in particular, on the teaching of the “stage speech” subject in dramatic art
universities. The methodology consists in the application of the method of historical retrospection to analyse the stage
speech in the acting activity of the Ukrainian theatre coryphaes of the end of 19th century – the beginning of 20th century;
the application of the art-historical method allows analysis of the creative work of M. Kropyvnytskyi, M. Sadovskyi,
M. Zankovetska, I. Karpenko-Kary, P. Saksaganskyi, M. Starytskyi on the stage speech in the above-mentioned period.
The role analysis method enabled studying some acting works of M. Sadovskyi M. Zankovetska and I. Karpenko-Kary
in more detail in order to reveal the studied issue in depth. The scientific novelty lies in the study of the influence of the
theatre of coryphaes in the context of the stage speech on the modern domestic theatrical process, in particular on the
training of young actors, as well as on the formation of the literary norm of the Ukrainian language, which is still relevant
today. Conclusions. Due to the activity of the theatre of corephaes on stage speech, an orthoepic base of modern Ukrainian
literary and colloquial language was formed, which is still relevant today in the cultural sphere, in particular in the theatre.
The hard work of M. Kropyvnytskyi, M. Sadovskyi, M. Zankovetska, I. Karpenko-Kary, P. Saksaganskyi, and
M. Starytskyi in the context of the stage speech contributed to the professionalisation of the Ukrainian theatre and the
institutionalisation of theatre education.