Abstract:
Мета роботи полягає в окресленні інформаційно-цифрових та соціально-освітніх компетентностей бібліотечно-інформаційного фахівця з урахуванням міждисциплінарності бібліотечно-інформаційної діяльності у використанні цифрових технологій та відповідно до чинних нормативних документів і практики бібліотечної діяльності. Методологія роботи визначена такими методами, як ін формаційний аналіз чинних Рамок цифрових компетентностей, Професійних стандартів діяльності
фахівців, змістовий аналіз предметного поля дослідження – семантичний та логічний аналіз масиву
документів (фахових наукових публікацій, контенту інтернет-ресурсів); гіпотетичний метод дав
змогу на основі аналізу інформаційних ресурсів сформулювати актуальні компетентності бібліотечно-інформаційного фахівця. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні актуальних компетентностей фахівця бібліотечно-інформаційної діяльності як підґрунтя розробки проєкту Професійного
стандарту. Висновки. Необхідність розробки Професійного стандарту фахівця з бібліотечно-інформаційної діяльності потребує окреслення його інформаційно-цифрових та соціально-освітніх компетентностей з урахуванням міждисциплінарності бібліотечно-інформаційної діяльності в застосуванні цифрових технологій. Аналіз широкого масиву інформаційних ресурсів бібліотек (сайтів, сторінок у фейсбуку, блогів, телеграм-каналів тощо), у яких представлено сучасний стан виконуваних бібліотекарями трудових функцій та дій, Рамок цифрових компетентностей наукових та науково-педагогічних працівників і Професійного стандарту педагогічного працівника, екстраполяція представлених у них даних на компетентнісне поле фахівця з бібліотечно-інформаційної діяльності дали змогу
сформулювати інформаційно-цифрові, соціально-освітні та психолого-педагогічні компетентності
фахівця. Особистісні компетентності фахівця сформульовано в межах завдань його професійного
розвитку в цифровому середовищі, рефлексії та оцінювання рівня власної цифрової компетентності.
Одержані результати щодо видів трудової діяльності та необхідних компетентностей сучасного
бібліотечного фахівця можуть бути підґрунтям для заповнення структури проєкту Професійного
стандарту фахівця з бібліотечно-інформаційної діяльності.
Description:
The purpose of the article is to outline the information-digital and socio-educational competencies of
a library and information specialist taking into account the interdisciplinary nature of library and information
activities in the use of digital technologies and in accordance with current regulatory documents, as well as
the practice of library activities. The research methodology is based on such methods as information analysis
of the current Digital Competence Framework and Professional Standards of Specialists, content analysis of
the subject field of the research subject – semantic and logical analysis of the document collection (academic
papers, information content of Internet resources); the hypothetical method enabled us to formulate the
relevant competencies of a library and information specialist based on the analysis of information resources.
The scientific novelty of the research is to substantiate the current competences of a library and information
specialist as a basis for the development of the Professional Standard Project. Conclusions. The need to
develop the Professional Standard of a library and information specialist requires an outline of the
information-digital and socio-educational competencies of a library and information specialist taking into
account the interdisciplinary nature of library and information activities in the application of digital
technologies. The analysis of a wide array of library information resources (websites, Facebook pages, blogs,
Telegram channels, and others), which present the current state of job functions and actions performed by
librarians, the Framework of Digital Competences of scientific and academic and teaching personnel and the
Professional Standard of teaching personnel, extrapolation of the presented data on the competence field of a
library and information specialist made it possible to formulate the information-digital, social-educational
and psychological-pedagogical competences of a specialist. The personal competences of a specialist are
formulated within the scope of the tasks of their professional development in the digital environment, reflection,
and assessment of the level of their own digital competence. The obtained results regarding the types of
activities and the necessary competencies of a modern library specialist might be the basis for completing the
structure of the Professional Standard of the Library and Information Specialist Project.