Abstract:
Мета роботи – охарактеризувати основні етапи еволюції та сучасні вектори розвитку вищої
бібліотечно-інформаційної освіти в країнах Африки. Методологія дослідження. Комплексне застосування системного, історичного, компаративного підходів та емпіричних методів наукового пізнання
уможливило виявлення основних етапів еволюції системи вищої бібліотечно-інформаційної освіти на
Африканському континенті, визначення чинників, що впливають на її розвиток та модернізацію, сприяють поступовому переходу до ступеневої моделі та якісно нових освітніх стандартів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що на основі компаративного та контент-аналізу освітніх програм
підготовки бакалаврів, магістрів і докторів філософії зі спеціальності «Бібліотекознавство та інформаційні науки» національних університетів низки африканських країн в їх історичній ретроспективі
виявлено основні етапи розвитку та вектори модернізації вищої бібліотечно-інформаційної освіти на
Африканському континенті. Висновки. Дослідження генези бібліотечних шкіл в африканських університетах, контент-аналіз запроваджуваних ними освітніх програм підготовки фахівців різних освітніх рівнів дав змогу визначити основні етапи еволюції вищої бібліотечної освіти на Африканському континенті:
етап зародження (початок 1960-х – кінець 1980-х рр.); етап активного розвитку (1990–2000-ні рр.); етап
модернізаційних змін (2010-ті рр. – по цей час). Але й нині лише 10% країн Африки мають освітні підрозділи, що забезпечують підготовку двох або трьох рівнів вищої бібліотечної освіти. Головними чинниками
повільного розвитку ступеневої бібліотечно-інформаційної освіти в африканських країнах є недостатня
кількість науково-педагогічних кадрів, які б забезпечили високі темпи продукування магістрів та докторів
філософії в галузі бібліотекознавства та інформаційних наук; недооцінка урядовими структурами африканських країн ролі якісної підготовки кваліфікованих інформаційних фахівців і як наслідок – щорічне скорочення кількості бюджетних місць зі спеціальності «Бібліотекознавство та інформаційні науки»; слабка
організаційно-методична та техніко-технологічна інфраструктура забезпеченості освітнього процесу.
Description:
The purpose of the article is to characterise the main stages of the evolution and current vectors of
development of tertiary library and information education in African countries. Research methodology.
Complex application of systematic, historical, and comparative approaches, as well as empirical methods of
scientific cognition enable revealing the main stages of evolution of tertiary library and information education
on the African continent, determining the factors that influence its development and modernisation and contribute to the gradual transition to a multilevel model and transformational educational standards. The
scientific novelty of the work is based on the results of comparative and content analyses of the Bachelor, Master,
and Ph.D. degree programs in the Library and Information Sciences at African national universities in historical
retrospective. These results reveal the main stages of development of Library and Information tertiary education,
as well as vectors of its modernisation on the African continent. Conclusions. The study of the genesis of library
schools in African universities, as well as content analysis of the introduced educational programs in training
specialists at different educational levels allowed determination of the main stages of the evolution of tertiary library
education on the African continent. In particular, these stages are as follows: the stage of emergence (early 1960s –
late 1980s), the stage of active development (1990 – 2000s), and the stage of modernisation changes (2010s – present).
However, even now, only 10 per cent of African countries have educational units that provide two or three levels of
tertiary library education. The main factors behind the slow development of multilevel library and information
education in African countries are the insufficiency of academic and teaching personnel who would ensure the high
production rate of Masters and Doctors of Philosophy in the field of Library and Information Sciences;
underestimation by African countries’ governments of the role of high-quality training forinformation specialists and,
as a result, an annual reduction in the number of budget places in the Library and Information Sciences specialty;
poor organisational, methodical, technical, and technological infrastructure for ensuring the educational process.