Abstract:
У статті на матеріалах сучасного естрадного мистецтва України здійснюється дослідження семіозису музичної творчості в інтермедіальному контексті творення дигітального дискурсу художньої культури. Актуальність теми дослідження визначається появою блокчейнізованих текстів, що потребує започаткування
наукової дискусії щодо впровадження технологій арт-блокчейну, розкриття соціокультурних функцій та семіотичних аспектів конструювання токенізованих мистецьких зразків – NFT. Зазначена проблематика є новою для української гуманітаристики, що у статті розкривається із залученням прикладів творчості nft-митців України та зарубіжжя. Аналізуються як твори візуального сегменту культури (NFT «Неймовірний півень», nftколекція «Мистецтво без кордонів» Харківського художнього музею, nft-колекція «Аватари для України» Метаісторичного Музею Війни), так і музичні NFT (Snoop Dogg, Jay-Z, Pitbull, Мадонна, «The Chainsmokers», Оззі
Озборн, Future, «Kings of Leon», Eminem, Kool Savas, Ірина Білик, Тіна Кароль, «Океан Ельзи», «Друга ріка», Alyona Alyona, DaKooka, KAZKA, Потап). За допомоги інструментарію культурсеміотичної теорії інтермедіальності проведено детальний аналіз пісні Святослава Вакарчука та Alyona Alyona «Країна дітей» на слова Сергія Жадана. Авторкою статті досліджено інтермедіальну специфіку поєднання в естрадній музичній творчості
мовно-знакових кодів і текстів культури (аудіальних, візуальних, кінетичних, програмних) та охарактеризовано
явище ремедіації у його багаторівневості (інтерсеміотична, міжжанрова, міжмистецька). Згідно результатів дослідження констатується стрімке розширення простору віртуально-художньої мета-реальності. Постулюється необхідність подальшого мета-наукового осмислення семіотико-естетичних проекцій академічного, неакадемічного мистецтва і крипто-арту в художній та цифровій культурі.
Description:
In the article, the semiosis of musical creativity in the intermedial context of creating a digital discourse of artistic
culture is studied on the materials of modern show business in Ukraine. The relevance of the research topic is determined
by the emergence of blockchain texts, which requires the launch of a scientific discussion on the introduction of art
blockchain technologies, the disclosure of socio-cultural functions and semiotic aspects of the design of tokenized art
samples – NFT. This issue is new for Ukrainian humanities, which is revealed in the article with the involvement of
examples of the work of nft-artists from Ukraine and abroad. Both works of the visual segment of culture (NFT “Incredible
Rooster”, nft-collection “Art without borders” of the Kharkiv Art Museum, nft-collection “Avatars for Ukraine” of the
Meta History Museum of War), and musical NFT (Snoop Dogg, Jay-Z, Pitbull, Madonna, The Chainsmokers, Ozzy
Osbourne, Future, Kings of Leon, Eminem, Kool Savas, Iryna Bilyk, Tina Karol, Okean Elzy, Druha Rika, Alyona Alyona,
DaKooka, KAZKA, Potap) are analyzed. Using the tools of the cultural-semiotic theory of intermediality, a detailed
analysis of the song by Svyatoslav Vakarchuk and Alyona Alyona “Country of Children” with lyrics by Serhiy Zhadan was
conducted. The author of the article investigates the intermedial specificity of the combination of sign codes and texts of
culture (audio, visual, kinetic, programmatic) in popular music and characterizes the phenomenon of remediation in its
multilevel (intersemiotic, intergenre, interart). According to the results of the study, the rapid expansion of the space of
virtual-artistic meta-reality was stated. The necessity of further meta-scientific understanding of semiotic and aesthetic
projections of academic, non-academic art and crypto-art in traditional and digital culture is postulated. The research was implemented within the “NUMO. Libraries and Archives for Refugees from Ukraine” scholarship program with the
support of the Federal Commissioner for Culture and Media (bkm) and the German Library Association (dbv).