Abstract:
Мета роботи – виявити місце лемківського різьбярства в ужитковому мистецтві; схарактеризувати
особливості лемківського різьбярства та вказати його провідних митців. Дослідження пов´язане з тим, що
лемківські народні столяри та різьбярі створили справжні шедеври, які відрізняються самобутністю та
оригінальністю художніх форм. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного, історико логічного методів. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про місце лемківського різьбярства в
ужитковому мистецтві. Коротко схарактеризовано особливості лемківського різьбярства й резюмовано, що на
своїх виробах лемки зображали рослинні орнаменти. Здійснено припущення, що плоска різьба на тарілках,
підносах тощо найдавніша. Констатовано, що вироби скомбіновані з листків різних дерев, квітів, грон винограду.
Початково рослинним орнаментом селяни прикрашали предмети хатньої обстановки, до прикладу, дерев’яні
скрині (лади), лижники, хатні трагарі. Згодом декоративні елементи майстри перенесли на промислові сувеніри
(тарілки, касети, підноси). Підкреслено, що одними із найвизначніших майстрів русинського різьблення по дереву
на Лемківщині є Михайло Орисик (1885–1946), найвідоміший із його творів – «Лемко-русин» (1930-ті рр.), і заслужений
діяч мистецтв України, член Спілки художників України В. Одрехівський (1921–1996). Висновки.
Високохудожнє лемківське різьблення відображає багатовікові традиції різьбярської справи, а також багату
історію формування та розвитку лемківської культури, які дають нам можливість пізнати справжню цінність
лемків. Різьблення по дереву стало поширеним видом художньої та декоративної обробки деревини на
Лемківщині на межі ХІХ та ХХ століть і суттєвою складовою ужиткового мистецтва.
Description:
The purpose of work is to identify the place of Lemko carving traditions in applied art, to describe peculiarities of
Lemko carving traditions, and identify its leading artists. The research is related to the fact that Lemko national carpenters
and carvers created real masterpieces, distinguished by uniqueness and originality of artistic forms. Methodology of
research consists is applying comparative, historical, and logical methods. Scientific novelty of the work consists in the
expansion of ideas about the place of Lemko carving traditions in applied art. The specialities of Lemko carving traditions
have been shortly described, it has been resumed that Lemkos depicted floral ornaments on their products. It has been
assumed that flat carving (plates, trays) probably arose, the products are combined from leaves of various trees, flowers,
and bunches of grapes. Firstly, peasants decorated with floral ornament household items, for example, wooden boxes
(chests), lizhnyks (woollen plaids), house tragars (decorative wooden beams). Soon, the masters transferred decorative
elements to industrial souvenirs (plates, cassettes, and trays). It has been emphasised that one of the most outstanding
masters of Rusyn wood carving in Lemko region is M. Orysyk (1885–1946) («Lemko-Rusyn» (1930s) is the most famous
work) and V. Odrekhivskyi, the Honored Worker of Arts of Ukraine (1964), the member of the Union of Artists of
Ukraine. Conclusions. Highly artistic Lemko carvings reflect the centuries-old traditions of carving, as well as the rich
history of the formation and development of Lemko culture, which give us the opportunity to learn the true value of
Lemkos. Woodcarving became a very popular type of artistic and decorative wood processing in Lemko region at the
border of the 19th and 20th centuries and a significant part of applied art.