Abstract:
The purpose of the article is to reveal the features of «Aladdin» ballet music by Oleksandr Rodin. The
methodology of the work is based on cultural analysis with elements of musicological analysis (mainly by ear due to the
lack of sheet music). The performed analysis provides an introduction to the music of Oleksandr Rodin, the staging of the
ballet on the theatre stage. Based on the synthesis of the research results, it was possible to establish the regularities of
musical and stage development. The method of generalization made it possible to record the leitmotif in the formation of
ballet images and the disclosure of situations. The scientific novelty of the work lies in the analysis of Alexander Rodin's
«Aladdin» ballet. The text of the article can be used when preparing a lecture on teaching music-theoretical and musichistorical disciplines. Conclusions. Musical characteristics of Aladdin, Jafar, Jasmine, Sultan, and Genie were made
based on the analysis of «Aladdin» ballet performance by Alexander Rodin and Serhii Kon. Each character has its own
intonation and rhythmic complex, which provides the leitmotiv system of the entire performance. In general, melodism
is characterised by the stylisation of Oriental themes. The composer uses the scales of folk music, harmonic major. Jafar's
characterisation is dominated by the brass band. Aladdin has two main themes.
Description:
Мета статті полягає в розкритті особливостей балетної музики «Аладдін» Олександра Родіна. Методологія
роботи ґрунтується на культурологічному аналізі з елементами музикознавчого аналізу (переважно на слух через
відсутність нотного матеріалу). Здійснений аналіз забезпечує знайомство з музикою Олександра Родіна, постановкою
балету на театральній сцені. На основі синтезування отриманих результатів дослідження встановлено закономірності
музично-сценічного розвитку. Метод узагальнення дав змогу зафіксувати лейтмотивність у формуванні балетних
образів і розкритті ситуацій. Наукова новизна роботи полягає в тому, що здійснено аналіз балету Олександра Родіна
«Аладдін». Текст статті може бути використаним при підготовці лекції з викладання музично-теоретичних і музичноісторичних дисциплін. Висновки. На основі аналізу балетної вистави Олександра Родіна і Сергія Кона «Аладдін»
зроблені музичні характеристики Аладдіна, Джафара, Жасмін, Султана, Джина. Кожен персонаж має свій
інтонаційно-ритмічний комплекс, що забезпечує лейтмотивну систему всієї вистави. Загалом мелодизм
характеризується стилізацією східної тематики. Композитор використовує лади народної музики, гармонічний
мажор. У характеристиці Джафара домінує мідна духова група. Аладдін має дві основні лейттеми.