Show simple item record

dc.contributor.author Afonina, Olena
dc.date.accessioned 2023-02-13T13:38:14Z
dc.date.available 2023-02-13T13:38:14Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Afonina O. «Aladdin» Ballet by Composer Оleksandr Rodin // National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald: Science journal, 4, 61–66 [in English]. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4643
dc.description Мета статті полягає в розкритті особливостей балетної музики «Аладдін» Олександра Родіна. Методологія роботи ґрунтується на культурологічному аналізі з елементами музикознавчого аналізу (переважно на слух через відсутність нотного матеріалу). Здійснений аналіз забезпечує знайомство з музикою Олександра Родіна, постановкою балету на театральній сцені. На основі синтезування отриманих результатів дослідження встановлено закономірності музично-сценічного розвитку. Метод узагальнення дав змогу зафіксувати лейтмотивність у формуванні балетних образів і розкритті ситуацій. Наукова новизна роботи полягає в тому, що здійснено аналіз балету Олександра Родіна «Аладдін». Текст статті може бути використаним при підготовці лекції з викладання музично-теоретичних і музичноісторичних дисциплін. Висновки. На основі аналізу балетної вистави Олександра Родіна і Сергія Кона «Аладдін» зроблені музичні характеристики Аладдіна, Джафара, Жасмін, Султана, Джина. Кожен персонаж має свій інтонаційно-ритмічний комплекс, що забезпечує лейтмотивну систему всієї вистави. Загалом мелодизм характеризується стилізацією східної тематики. Композитор використовує лади народної музики, гармонічний мажор. У характеристиці Джафара домінує мідна духова група. Аладдін має дві основні лейттеми. uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the article is to reveal the features of «Aladdin» ballet music by Oleksandr Rodin. The methodology of the work is based on cultural analysis with elements of musicological analysis (mainly by ear due to the lack of sheet music). The performed analysis provides an introduction to the music of Oleksandr Rodin, the staging of the ballet on the theatre stage. Based on the synthesis of the research results, it was possible to establish the regularities of musical and stage development. The method of generalization made it possible to record the leitmotif in the formation of ballet images and the disclosure of situations. The scientific novelty of the work lies in the analysis of Alexander Rodin's «Aladdin» ballet. The text of the article can be used when preparing a lecture on teaching music-theoretical and musichistorical disciplines. Conclusions. Musical characteristics of Aladdin, Jafar, Jasmine, Sultan, and Genie were made based on the analysis of «Aladdin» ballet performance by Alexander Rodin and Serhii Kon. Each character has its own intonation and rhythmic complex, which provides the leitmotiv system of the entire performance. In general, melodism is characterised by the stylisation of Oriental themes. The composer uses the scales of folk music, harmonic major. Jafar's characterisation is dominated by the brass band. Aladdin has two main themes. uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject ballet uk_UA
dc.subject ballet music uk_UA
dc.subject leitmotif system uk_UA
dc.subject ballet image uk_UA
dc.subject Oleksandr Rodin uk_UA
dc.title «Aladdin» Ballet by Composer Оleksandr Rodin uk_UA
dc.title.alternative Балет «Аладдін» композитора Олександра Родіна uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account